jpekker

‘Vroeger was iedereen er bang voor. Nu is iedereen bang iets te missen’

Submarine en SubmarineChannel bestaan tien jaar en dat wordt gevierd, zondagavond met een feestje voor opdrachtgevers, relaties van de omroepen, fondsen en financiers, distributeurs, sales agents, personeel en oud personeel, en vrienden in Sociëteit De Kring op het Leidseplein.

Femke Wolting (Ouderkerk aan de Amstel, 1970) zette ruim vóór de eerste internethype het grensverleggende programmaonderdeel Exploding Cinema op poten voor het International Film Festival Rotterdam. Met Bruno Felix (Haarlem, 1967) werkte ze vervolgens voor VPRO Digitaal en reisde ze een half jaar door Amerika voor de documentaire It’s the end of TV as we know it. ‘We spraken met allemaal sleutelfiguren uit de internet-, film- en uitgeverijwereld over de toekomst van de digitale media. Iedereen had een andere insteek, viel ons op. Het leek ons een goed idee alles te combineren. Dat doen we eigenlijk nog steeds.’

In 2000 begonnen ze aan de keukentafel het crossmediale productiebedrijf Submarine; KPN en de VARA waren al snel hun eerste klanten. Inmiddels werken er 25 man op anderhalve verdieping in een enorm pand aan de Rapenburgerstraat. Ze maken lange films, documentaires en state-of-the-art videoclips, iPad- en iPhone-applicaties, animaties en commercials, interactieve graphic novels, webgames, data visualisaties en alle mogelijke mengvormen. Wolting: ‘Het verhaal, dát is altijd ons uitgangspunt geweest.’ Felix: ‘Het gaat om het goede idee. Daarna gaan we pas op zoek naar het meest gepaste kanaal.’ Wolting: ‘Er komen steeds weer nieuwe middelen bij, met als meest recente loot de social networks.’ Felix: ‘We zitten niet de hele dag te scannen of er nog iets nieuws is, hoor. Maar als er nieuwe middelen zijn, zijn wij zijn niet bang ermee aan de slag te gaan.’

‘Your periscope in unknown territories’, luidt sinds de eerste dag de pay off van het ‘crossmediale’ bedrijf. Dat geldt nog steeds, alleen is de term crossmediaal inmiddels vervangen door ‘transmediaal’. Felix: ‘Het gaat niet zo zeer om de woorden als wel om wat je maakt.’ Wolting: ‘Dat een verhaal langer bij je blijft of op verschillende manieren tot je komt. SpongeBob, bijvoorbeeld, die kom je op allerlei plekken tegen. Maar het kan ook met betekenisvollere boodschappen.’ Felix: ‘Een goed voorbeeld is de game die we hebben gemaakt voor Kruistocht in Spijkerbroek. Daarvoor hebben we geput uit een kruistochttentoonstelling in het Utrechtse Museum Catharijneconvent, toch niet het meest hippe museum van Nederland. De game lag in de schappen van de Intertoys en Bart Smit, en er zijn er een stuk of 30 duizend van verkocht. Daar zijn we best trots op, dat we een stukje van de Catharijneconvent boodschap in een nieuwe verpakking bij nieuwe, potentiële bezoekers hebben gebracht.’

Het grootste verschil met tien jaar geleden is volgens Wolting en Felix dat het publiek voor internet enorm is gegroeid. ‘In het begin moesten we soms wel drie dagen vechten om een url aan het einde van een televisieprogramma te krijgen’, zegt Wolting. ‘Internet bestond nog nauwelijks, en de traditionele media dachten, nee wisten zeker dat het zou verdwijnen.’ Felix: ‘Vroeger was iedereen er bang voor. Nu is iedereen bang iets te missen.’

Submarine is niet bang, stelt Wolting; het bedrijf biedt bijvoorbeeld online speelfilms aan. ‘Je kunt beter zelf proberen nieuwe distributiemanieren te vinden en daar geld mee te verdienen, dan toezien hoe jongeren alles wat los en vast zit downloaden.’ Felix: ‘Je kunt het toch niet tegenhouden. De stroom is veel te sterk. Het is niet zo dat wij alle antwoorden paraat hebben, maar wij zijn niet bang om te experimenteren. En daar weer van te leren.’

Een van de fijnste onderdelen van het online platform SubmarineChannel is Forget the Film, Watch the Titles, een immer uitdijend project met titelsequenties van films, televisieprogramma’s en games, én interviews met de makers. Dat project leidde tot een speciaal programma dat nog steeds met veel succes langs bioscopen in het land toert, en binnenkort tot een dvd. En er wordt gewerkt aan een documentaire over ontwerper Kyle Cooper, die onder meer de titelsequentie van Se7en maakte.

Dat is nog lang niet alles: terwijl Submarine bezig is vaste voet aan de grond te krijgen in Los Angeles ontwikkelt het bedrijf met Han Hoogerbrugge een interactieve game voor het Stedelijk Museum, werkt het aan een hybride speelfilm met Peter Greenaway, een animatieserie en een iPhone- en iPad-applicatie gebaseerd op de Waar is de taart-kinderboeken van Thé Tjong-Khing, en een lange, half geanimeerde documentaire over piraten in Somalië.

Wolting: ‘Die verscheidenheid, dat maakt het zo interessant,’ Felix: ‘Onze kracht? We zijn nog net zo nieuwsgierig als tien jaar geleden.’

Twitter-felicitaties aan Submarine kunnen worden voorzien van de hashtag #sub10yr. www.SubmarineChannel.com