jpekker

Wat ik me van Ann Goldstein zal herinneren

Ann Goldstein treedt 1 december uit dienst bij het Stedelijk Museum. Haar werk is in haar ogen voltooid; het museum is klaar voor een nieuwe artistieke directeur die het museum in de toekomst zal leiden. De Amsterdamse wethouder Carolien Gehrels zei het zo: “Het museum heeft een nieuwe impuls nodig”. Wat ik me van Goldstein zal herinneren? Niet bijster veel…

Haar pasfoto

Toen haar benoeming door het Stedelijk werd bekendgemaakt, was Ann Goldstein een grote onbekende. Er was daarom een zwart-wit pasfoto bij het persbericht gevoegd: een slanke, bleke westcoast dame met lang zwart sluik haar. Die foto moet een jaar of vijftien oud zijn geweest, zo bleek toen Goldstein maanden later voor het eerst in levende lijve te bewonderen was.

De huisstijl

Een van Goldsteins eerste daden, was het afkopen van de Franse (letter)ontwerper Pierre Di Sciullo, die door haar voorganger Gijs van Tuijl was uitverkoren een nieuwe huisstijl voor het nieuwe Stedelijk te ontwerpen. Goldstein liet een nieuwe huisstijl ontwikkelen door de Amsterdamse ontwerpers Mevis & Van Deursen. Toen de eerste posters met het nieuwe logo – een S gevormd door de woorden ‘STEDELIJK’, ‘MUSEUM’ en ‘AMSTERDAM’ – op de ramen en deuren van het nog gesloten museum verschenen, waren de reacties niet mals. “Ik dacht eerst dat het een grap was”, liet Di Sciullo weten vanuit Parijs.

Haar eerste Nederlands woordjes

“Open is my favourite Dutch word”, grapte Goldstein – wat ongemakkelijk zittend naast wethouder Gehrels – een keer of wat toen het Stedelijk dan eindelijk opende. Daar bleef het bij; openingen en presentaties gingen steevast in het Engels, als Goldstein al wat zei.

Mike Kelley

Lang voor haar benoeming had het Stedelijk al 450.000 euro toegezegd gekregen van de Turing Foundation voor een grote Mike Kelley-expositie. Hij zou worden ontworpen door Eva Meijer-Hermann, die eerder verantwoordelijk was voor de schitterende Andy Warhol-tentoonstelling in het Stedelijk Museum CS. Zij werd bedankt voor haar diensten door Goldstein, de expositie werd naar haar eigen inzichten ingericht. Het was geen onverdeeld genoegen: min of meer chronologisch, dus saai en veel te veel.

De catalogus, zo werd met enige schroom bekendgemaakt, was niet eerder beschikbaar dan begin februari, ruim twee maanden na de opening van de expositie. Het duurde nóg veel langer: Mike Kelley: Themes and Variations from 35 Years (samengesteld door Eva Meyer-Hermann…) verscheen eind augustus 2013, vlak voor Goldsteins afscheid… drie kilo, 400 pagina’s, rijk geïllustreerd. In een oplage van 8000. Te koop in de museumwinkel voor het lieve sommetje van 59,95 euro. Maar, zo staat op een bordje bij de kassa, bij aankoop van een Mike Kelley-catalogus krijg je er een enorme Mike Kelly-poster GRATIS BIJ!