jpekker

Verleidelijk zachte beren

© Jill Greenberg Courtesy of ClampArt New York

Ze lijken echt te poseren: ze lachen in de camera, kijken superieur, cool, boos of stoer. Er is er een die verlegen zijn blik afwendt, een ander knipoogt, en weer een ander tikt met zijn poot tegen zijn oor: At your service!

Het zijn dan ook geen gewone beren die Jill Greenberg portretteerde; het zijn grizzlies, zwarte beren en ijsberen die met enige regelmaat worden ingehuurd door de filmstudio’s in Hollywood. De zwarte beer Bonkers was te zien in Brokeback Mountain en The Sopranos, de bruine Kodiakbeer Ali Oop ‘speelde’ onder meer in Dr. Doolittle 2 en in Grizzly Adams – Treasure of the Bear. De ijsbeer Agee draafde op in een video van The Tragically Hip, het schattige bruine beertje Amos schoof aan in The Tonight Show with Jay Leno.

Greenberg, een Canadese die op jonge leeftijd naar de Verenigde Staten verhuisde, reisde met een provisorische studio naar Vancouver en Calgary om de beesten van dichtbij te fotograferen. Voor alle zekerheid lagen ze wel aan de ketting; ze mogen dan zijn afgericht en sommige mogen een hoge aaibaarheidsfactor hebben, het blijven natuurlijk wel beren.

Die kettingen werkte ze zorgvuldig weg; met behulp van het computerprogramma Photoshop liet Greenberg de vachten nog een beetje extra glimmen, de ogen iets feller twinkelen, en bracht ze een ‘glow’ aan in de blauwgrijze achtergronden. ‘De manipulator’ luidt Greenbergs bijnaam dan ook.

Die positief bedoelde bijnaam verdiende ze al eerder, met even gelikte foto’s van apen en mensapen, met soortgelijke, iets controversiëlere foto’s van huilende kindertjes (onder wie haar eigen dochtertje), en met haar gestileerde, glanzende portretten van sterren als Arnold Schwarzenegger, Will Smith, Christina Aguilera en Beyonce, voor bladen als Wired, Time, Newsweek, Vanity Fair en Rolling Stone.

Greenbergs beren zijn nu op groot en nog groter formaat te zien in Jaski Art Gallery. Voor het eerst in Europa, meldt de galerie trots. Ze zijn ook buiten de eigen landsgrenzen een succes; op de opening werden de eerste series al verkocht. Dat valt goed te begrijpen: door Greenbergs manipulatieve lens zijn de woeste beesten niet alleen verleidelijk zacht, het zijn ‘personalities’ met een sprekend karakter en echte emoties.

Ursine van Jill Greenberg. T/m 24 april in Jaski Art Gallery, Nieuwe Spiegelstraat 29 Amsterdam.