jpekker

“Verkopen vind ik niet per se een argument”

“Ik voelde me een kind in de snoepwinkel. Iedereen die ik benaderde, reageerde enthousiast. Dan had ik opeens mailcontact met George Lois… George Lois, de fameuze art director van Esquire. Zijn ontwerpen hangen in het MoMA!”

Art director Jaap Biemans maakte in eigen beheer een 96 pagina’s dik magazine met de 214 mooiste tijdschriftencovers van 2011 en interviews met zijn favoriete vormgevers. Daar zitten grote namen tussen, zoals Arem Duplessis (The New York Times Magazine), Richard Turley (“a new kid in town”, verantwoordelijk voor Bloomberg Businessweek) en George Lois, die van 1962 tot 1972 92 covers maakte voor de Amerikaanse Esquire, waaronder de iconische, in de collectie van het Museum of Modern Art in New York opgenomen omslag waarop wereldkampioen zwaargewicht Mohammed Ali – hij mocht niet meer boksen omdat hij weigerde in dienst te gaan om in Vietnam te vechten – poseert als de heilige Sint Sebastiaan.

Biemans passie voor covers resulteerde eerder al in de website coverjunkie.com, een schatkamer boordevol covers van magazines van over de hele wereld en de portfolio’s van vermaarde ontwerpers. Biemans kan er zelf overigens ook wat van. Zijn rode ‘China-dubbelcover’ voor Intermediair werd afgelopen zomer tijdens het Uitgeverscongres tot mooiste uitgeroepen. Afgelopen donderdag werd zijn omslag voor een seksspecial van Vrij Nederland (met twee blote billen die ook voor borsten kunnen worden aangezien – of andersom) bekroond met de Corelio Mercur Tijdschriftcover van het Jaar 2011.

Een goede cover volgens Biemans? “Verkopen vind ik niet per se een argument. Het is wel belangrijk natuurlijk, maar voor mij als art director telt vooral de creativiteit. Het gaat om de combinatie tussen nieuws, creativiteit en een bepaalde vibe; een bepaalde sfeer, iets geks of iets ontregelends.”

Ter illustratie noemt Biemans de omslag van de Amerikaanse Vice, een foto van een blaffende hond, half verscholen achter een boom op een zanderige binnenplaats. “Een redelijk sec beeld; er gebeurt zo weinig dat het tóch intrigeert. Als je dan beter kijkt, blijkt de cover een fold-out. Op de andere helft staat een Amerikaanse militair en een bijschrift: ‘USA in Pakistan & Afghanistan. Not going great’. Ik vind dat mooi, je wordt op het verkeerde been gezet.”

Een ander mooi voorbeeld is volgens Biemans de ‘personalised’ cover van de Engelse Wired: een special over privacy en het web, met de op het web opgedoken gegevens van een aantal Britten erop. “Dan krijg je opeens een blad voor je snufferd waarop jouw persoonlijke gegevens staan. Dat is wel even schrikken!”

The Coverjunkie Magazine is te koop via Coverjunkie.com en bij Athenaeum Nieuwscentrum op het Spui. €9.50.