jpekker

Richting Cannes, Part I: de posters

cannes2009-posters1

Cannes bestaat uit drie festivals: Le Festival de Cannes (sinds 1946), de Semaine de la Critique (sinds 1962) en de Quinzaine des Réalisateurs. Alledrie hebben een eigen gezicht en een eigen poster.

Op die van de Quinzaine staat een grote Q met daarachter regisseur Albert Serra (Honor de Cavalleria, El cant dels ocells) en actrice Lolita Chammah (Mes copains, Les bureaux de Dieu). De foto werd gemaakt door Xavier Lambours, tijdens een tripje naar Roemenië, waar Quinzaine-fims werden vertoond.

Op de frisse poster van de Semaine staat een onbekende jongevrouw in een wit zomerjurkje, tegen een zachtblauwe lucht. Boven haar hoofd is een reepje strand te zien – op zijn kop, wat voor een vreemd effect zorgt. Zon, zee en strand, luidt de boodschap, over het soort film dat tijdens de Semaine wordt vertoond, kom je niets te weten. Het logo in drie tinten blauw is overigens nieuw – op de website van de Semaine is een 20 pagina tellend boekwerk te downloaden hoe het toegepast dient te worden.

Compleet anders van toon is de officiële festivalposter, geïnspireerd door een zwart-wit still uit Michelangelo Antonioni meesterwerk L’avventura (1960): Monica Vitti zet een deur open, naar de magische wereld van de cinema, word je geacht te denken, en nodigt ons uit om mee te dromen. De stemmige poster is gemaakt door Annick Durban, die ook verantwoordelijk is voor de rest van de aankleding van deze editie – van het drukwerk tot het geveldoek op het festivalpaleis.