jpekker

Jongens van Susanne Keilhack wint Cinema.nl Afficheprijs 2014

Susanne Keilhack_Jongens_200dpi

De poster van Jongens, ontworpen door Susanne Keilhack, is bekroond met de Cinema.nl Afficheprijs 2014, een publieksprijs voor de beste filmposter van het jaar. De prijs bestaat uit 2.500 euro en een wisseltrofee: een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten (1936), ontworpen door Titus Leeser.

Susanne Keilhack kreeg haar prijs donderdagavond 2 oktober uitgereikt in De Talkshow van het Nederlands Film Festival, waar de film eerder al werd genomineerd voor vier Gouden Kalveren en bekroond met de MovieZone NFF Award, de prijs van de jongerenjury. Keilhack won de Cinema.nl Afficheprijs samen met Joost Hiensch ook al in 2012 (voor l’Amour des Moules) en 2011 (170 Hz). Sinds 2013 werkt ze alleen, onder de naam Buro Fritz.

Het winnende affiche toont de opbloeiende liefde tussen twee tienerjongens, de 16-jarige Sieger (Gijs Blom) en zijn vlam Marc (Ko Zandvliet), die hij heeft leren kennen op de atletiekclub. De fraaie, allesbehalve stereotiepe foto is gemaakt door Anouck Wolf.

Jongens

“Een prachtig shot uit de film. De poster intrigeert als je de film (nog) niet hebt gezien en roept warme gevoelens op na het zien”, schreef een van de online-stemmers. “Het affiche geeft mooi, dramatisch weer waar de film over gaat. Troebel onrustig water waarin twee jongens intiem tegenover elkaar hangen,” noteerde een ander.

Jongens_springen_1

Jongens bleef Above Us All en Ne me quitte pas van Amira Daoudi, Poetins Olympische Droom van Jeen Berting en Soof van Marc Bunag en Martijn van Gelder ruim voor in de online-stemming. Er zijn ruim 2500 stemmen uitgebracht op de posters.

Jongens, een door Pupkin Film geproduceerde Telefilm van Mischa Kamp, is 9 februari uitgezonden in de Zappbios op Nederland 3 en is door Cinemien vervolgens bescheiden in de bioscoop uitgebracht.

De Cinema.nl Afficheprijs is in 2001 in het leven geroepen om een onderbelicht, maar belangrijk onderdeel van de filmpromotie naar een hoger peil te brengen. De winnaar wordt bepaald door het publiek. De voorselectie uit de complete jaaroogst van 2014 is gemaakt door een vakjury, bestaande uit Bor Beekman (filmredacteur de Volkskrant), Erik-Jan de Boer (visual effects-specialist), Youry Bredeveld (director Marketing & Communications Pathé), Emma Curvers (hoofdredacteur Cineville), Tibor Dekker (eindredacteur Cinema.nl), Pieter Henket (fotograaf), Martin Koolhoven (filmmaker), Alex de Ronde (directeur Het Ketelhuis), Marieke Saly (coördinator Communicatie & PR Nederlands Film Festival) en Monique van Schendelen (publiciteitsexpert). De jury beoordeelde niet alleen op artistieke criteria; de affiches worden ook geacht communicatief en wervend te zijn.

vpro-cinema-RGB-lijnen

De Cinema.nl Afficheprijs Eregalerij

2014  Jongens  (ontwerp Susanne Keilhack)
2013  De nieuwe wildernis  (ontwerp Arent Jack)
2012  l’Amour des Moules  (ontwerp Joost Hiensch en Susanne Keilhack)
2011  170 Hz  (ontwerp Joost Hiensch en Susanne Keilhack)
2010  Zonder pardon  (ontwerp Marc Koppen en Theo Maassen)
2009  Angst  (ontwerp Sander Plug)
2008  De muze  (ontwerp Silvia Vergeer)
2007  Ellen ten Damme – As I Was Wondering Where This Mixed-Up Little Life of Mine Was Leading To  (ontwerp Paul Postma)
2006  Diep  (ontwerp Brat Ljatifi)
2005  06/05  (ontwerp Frank Kampes)
2004  Grimm  (ontwerp Alex van Warmerdam)
2003  Van God los  (ontwerp Gijs Kuijper)
2002  Minoes  (ontwerp Michael van Randeraat)
2001  Îles flottantes  (ontwerp Brat Ljatifi)