jpekker

Houtsnedes van boosters en scootmobielen

Rechtop in je eigen / electrische stoel / geruisloos en pijlsnel / over het voetpad richting de hangplek, / het bushokje. / Naar buiten, lekker / vrij!

Kunstenaar Piet Lont liet zich inspireren door de boosters en scootmobielen, of hoe  de elektrische driewielertjes ook mogen heten die hij dag in dag uit in groten getale ziet als hij de deur uitstapt van zijn atelier aan de Balistraat. Het resultaat is een fraai, bibliofiel boek met dertien houtsneden. Gemaakt volgens een simpel concept: op de linkerpagina’s staan een of twee letters die samen het woord “boosterclub” vormen, in verschillende biljetlettertypes in verschillende kleuren. Op de rechterpagina’s staan de houtsneden van de scootmobielers, in zwart-wit. Invalide vrouwen met hoofddoekjes, mindervalide mannen met hoeden, ouden van dagen met petjes. Boodschappen in het bakje, een plastic zak aan het stuur.

Rechtop in je eigen / electrische stoel / geruisloos en pijlsnel / over het voetpad richting de hangplek, / het bushokje. / Naar buiten, lekker / vrij!

Kunstenaar Piet Lont liet zich inspireren door de boosters en scootmobielen, of hoe  de elektrische driewielertjes ook mogen heten die hij dag in dag uit in groten getale ziet als hij de deur uitstapt van zijn atelier aan de Balistraat. Het resultaat is een fraai, bibliofiel boek met dertien houtsneden. Gemaakt volgens een simpel concept: op de linkerpagina’s staan een of twee letters die van voor naar achter tezamen het woord “boosterclub” vormen, in verschillende biljetlettertypes in verschillende kleuren. Op de rechterpagina’s staan de houtsneden van de scootmobielers, in zwart-wit. Invalide vrouwen met hoofddoekjes, mindervalide mannen met hoeden, ouden van dagen met petjes. Boodschappen in het bakje, een plastic zak aan het stuur.

Het boek is gedrukt op mooi, dik papier, in een oplage van slechts 60. Ze zijn met de hand genummerd en gesigneerd, zoals alle boekjes van Piet Lont.

Lont (Wieringen, 1947) studeerde aan de Rijksacademie in Amsterdam en de Academie voor Schoone Kunsten te Antwerpen. Hij maakt olieverfschilderijen, pastels, glas in lood ramen en houtsneden. En hij heeft een kleine boekdrukkerij waar hij zijn bibliofiele boeken drukt.

Het zijn stuk voor stuk schitterende werkjes, over onderwerpen die Lont na aan het hart gaan: het café om de hoek, waar hij vaak op bierviltjes zit te schetsen, vissen (zijn vader was visser) en oude munten (Lont heeft een muntenverzameling). Lont maakte een boekje met naakten en een prentenboek, speciaal voor zijn kleindochter. Een enkele keer maakt hij een boekje in opdracht, voor een orthodontist in de buurt bijvoorbeeld, maar dat wijkt in niets af van zijn vrije werk. Van een dichtbundeltjes maakte hij er slechts 2 (één voor de dichter en één voor hem zelf); de hoogste oplage van zijn werk is 80. Een herdruk maakt hij nooit, Lont verzint liever weer iets nieuws.

Zijn buurtje vormde ook de inspiratie voor Indische buurt, een boek met 23 houtsneden van panden, bomen en straten. Ook die zijn rijk aan details; een tweede, wisselende kleur geeft de illustraties nóg meer diepte.

Op de linkerpagina’s staan plaatsbepalingen, korte omschrijvingen (“huizen met muurankers”) of toelichtingen, zoals de naam van de architect, het bouwjaar of de bestemmingen die een gebouw heeft gehad. Bij Café Gijs de Rooy in de Javastraat staat: “zingen bij Gijs op vrijdag”. De teksten staan dwars, wat goed is gevonden; daardoor gaat alle aandacht eerst en voor alles naar de afbeeldingen.

Slechts 80 exemplaren liet Lont drukken door Alex Barbaix, die voordat hij met pensioen ging de drukkerij op de Rietveldacademie bestierde. Achterin zette hij een opdracht: geef het boek iets persoonlijks mee, voeg namen en gebeurtenissen toe.

Het is een onmogelijk opdracht: de boeken van Piet Lont zijn veel te mooi om in te krassen.

De boosterclub en Indische buurt zijn te bestellen via de website van Piet Lont. Piet Lonts Indische buurt is door een deskundige jury opgenomen in Mooi marginaal, een selectie van de 44 mooiste marginale drukwerken uit Nederland en Vlaanderen van de afgelopen jaren. Mooi marginaal maakt weer onderdeel uit van Het ideale boek in Museum Meermanno | Huis van het boek in Den Haag, een tentoonstelling over 100 jaar private press in Nederland. T/m 20 februari.