jpekker

Gezien: Wolf

In zijn fijne Parool-rubriek Trailer schreef Mark Moorman vorige week naar aanleiding van de reuzenposter van Borgman op de Shell-toren in Amsterdam-Noord over de effectiviteit van filmposters. “Altijd een lastig punt natuurlijk”, merkt hij terecht op. “We hadden graag iets anders opgeschreven, maar Borgman loopt, in zijn tweede week en ondanks de monsterposter, nog niet echt denderend.”

Intussen loopt Borgman heel behoorlijk. Afgelopen week kwam hij met stip de box office-toptien binnen. Maakt dat de poster opeens effectiever?

Verderop in het stukje noemt hij de andere genomineerden voor de Cinema.nl Afficheprijs: De ontmaagding van Eva van End, De nieuwe wildernis, Verliefd op Ibiza en Wolf. Van die laatste poster zei ontwerper Joost Hiensch,de afgelopen twee jaar winnaar van de Afficheprijs, dat hij aan La Haine doet denken. Moorman vond op internet echter vooral het beeld met twee starende, woedende ogen. “Heel ander beeld, heel effectief, zeker in combinatie met de titel: de haat”, aldus Moorman.

Er is echter een andere poster van La Haine, die wel degelijk op de fraaie Wolf-poster van Jay Sunsmith en Daniel J. Ashes lijkt. Ook de gelijkenis met Van God los (waarvoor ontwerper Gijs Kuijper in 2003 de Afficheprijs kreeg) is treffend: dezelfde opstelling, ook monotone kleuren, ook een fraai, handgemaakt woordbeeld.