jpekker

Gezien – Toneelgroep Amsterdam

“Wij halen elk jaar vrij stabiel 100.000 bezoekers, met heel verschillende programma’s” vertelde Toneelgroep Amsterdam-regisseur en -directeur Ivo van Hove onlangs in deze krant. “Dat betekent dat wij een publiek hebben dat graag komt kijken naar de grille weg die TGA inslaat en dat ervan houdt verrast te worden. Ook als het een keer minder is haken ze niet af.”

Het posterbeleid van TGA is sinds Van Hove er de scepter zwaait op dezelfde gedachte gestoeld: er word geen reclame gemaakt voor een bepaalde voorstelling (zoals vroeger gebeurde, onder meer met de spraakmakende affiches van Anthon Beeke), het gezelschap wordt aan de man gebracht.

Dat gebeurt met een huisstijlaffiche; hetzelfde grid met een andere titel en foto bij iedere nieuwe voorstelling. De herkenbaarheid van het gezelschap staat voorop; alle voorstellingen van dit gezelschap zijn even goed, wordt zo gecommuniceerd.

Het stramien met de contour van een T werd tien jaar geleden bedacht door het Amsterdamse designbureau Koeweiden Postma. Het eerste T-affiche was van Kruistochten, een ontwerp van Jan Versweyveld met een foto van Jasper Zwartjes. Bij de herneming werd een paar jaar later een scènefoto van Versweyveld gebruikt.

Ook de typografie werd aangepast. Vroeger werd de typografie van de voorstellingstitel vaak op fraaie wijze in de T verwerkt, op de recentere posters is het titelbeeld vaak wat minder speels. De scènefoto’s van Versweyveld zijn wat minder uitgesproken dan Jaspers speciaal gemaakte, strakke studiofoto’s.

Voor het affiche van Spoken pakt dat fletse overigens heel goed uit: zo flets ziet een spook eruit.