jpekker

Galerie – Beeldende kunst in Amsterdam

Eelco Brand, BRAND animaties & prints + object. T/m 18/5 in Torch Gallery, Lauriergracht 94.

Een boom met vers-groene bladeren. Aan de horizon een bos; de lucht erboven zomers blauw, met hier en daar een wolk. De boom zachtjes heen en weer te deinen, als een eenzame man op de dansvloer. Het deinen verandert in vervaarlijk zwiepen, van links naar rechts en terug – blaadjes dwarrelen naar beneden.

Als het zwiepen weer is gestopt, wordt de stam door een onzichtbare hand om zijn as gedraaid, als een vaatdoekje dat wordt uitgeknepen. Steeds strakker. Als alle rek eruit is, laat de onzichtbare hand los en schiet de boom razendsnel terug in zijn beginpositie. En begint het spektakel weer van voor af aan.

1. Movi heet het filmpje dat in Torch Gallery door een prettig ratelende 35mm-projector op de muur wordt getoverd. Het is een bedrieglijk filmpje, want niets is wat het lijkt. Niets is echt, niets is natuurlijk. Niet alleen de onnatuurlijke bewegingen zijn digitaal gefabriceerd, álles is door Eelco Brand in de computer gemaakt. From scratch. De stam, de bladeren, het gras, de wolken, de lucht, het zonlicht en de schaduwen; ieder detail is met de hand gemaakt.

Eelco Brand (1969) is opgeleid als schilder, maar sinds het einde van de vorige eeuw werkt hij op de computer met 3D-programma’s. De schilder werd ‘image engineer’, met 3D-modelling software als substituut van de kwast en pixels in plaats van verf. Met video art als eindproduct; een bouwwerk met de muis.

Dat het niet ‘echt’ bestaat; dat het geen massa heeft, is het wezenskenmerk van Brands oeuvre. Alles is illusie. En levensecht tegelijk. Zoals een droom ons volkomen realistisch voor kan komen.

Om de ambachtelijkheid te onderstrepen zette Brand zijn technisch perfecte, digitale bomenfilmpje over op 35mm, het materiaal dat door de razendsnelle digitalisering zijn langste tijd gehad lijkt te hebben. Hoe zuinig de galerist er ook op is (de projector gaat alleen aan als een bezoeker de galerie binnenkomt), het celluloid zit al onder de krassen en spikkels. Maar die onvolkomenheden vergroten de geloofwaardigheid.

Behalve de 35mm-film zijn in Torch lichtbakken te zien met gemanipuleerde natuur: onnatuurlijke vormen stuiteren door het bos, vreemde vruchten versmelten tot vlezige zakjes, bes-achtige bolletjes worden tot glas geblazen, wonderlijke bloemen gaan open en weer dicht – allemaal in eindeloze cycli.

Op het werk BL.Movi worden twee felblauwe, metaalachtige bollen als twee enorme waterdruppels tot elkaar aangetrokken. Eventjes gaan ze in elkaar op, dan laten ze elkaar weer los. Keer op keer.

Brand heeft de felblauwe ‘hoofdrolspelers’ gematerialiseerd. Meermaals zelfs: de met de computer ontworpen sculpturen liggen op de vloer voor het videoscherm te glanzen. En binnenkort komen ze op groot formaat tussen de wolkenkrabbers te liggen op een stadsplein in de Zuid-Koreaanse stad Sangdo.