jpekker

Galerie – Beeldende kunst in Amsterdam

Rancinan, Chaos. T/m 24/3 bij Galerie Fontana Fortuna in Nieuw Dakota, Ms. van Riemsdijkweg 41b.

Riot heet de foto; oproer. Erop staat een gestrande witte Amerikaanse slee, tegen een grof geschilderde skyline van Los Angeles. Tegen de auto ligt een brandende band, erachter staat een man op het punt een molotov cocktail te gooien. ‘We ain’t gonna lose all the time’ staat er op zijn besmeurde hemd.

Op de kofferbak zit een donkere kerel met ontbloot bovenlijf. Zijn gespierde borstkast zit onder de tatoeages, in zijn handen houdt hij een honkbalknuppel. Op de slee staan vier mannen, allen van boven tot onder getatoeëerd, allen omhangen met bling bling. De achterste heeft een baksteen in zijn hand, de man naast hem een videocamera, de voorsten planten een Amerikaanse vlag.

Hun pose is onmiskenbaar gemodelleerd naar een foto van Joseph Rosenthal, waarop Amerikaanse mariniers tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog samen de Amerikaanse vlag planten op het Japanse eiland Iwo Jima. De Franse fotograaf Gérard Rancinan en schrijfster/medekunstenaar Caroline Gaudriault gebruiken het iconische beeld om iets te zeggen over de verwarrende tijden waarin wij leven: ‘chaos is the mirror of our changing time’. De broeierige foto is ook een verwijzing naar de rellen die in 1992 in Los Angeles uitbraken nadat Rodney King was afgetuigd door de politie.

Riot maakt deel uit van de serie Chaos, die weer onderdeel is van de Trilogy of the Moderns, die al met veel succes in het Palais de Tokyo in Parijs te zien was. Zo’n zeventig foto’s omvat deze cyclus over de ‘weg van de mensheid in de geschiedenis’ inmiddels, stuk voor stuk enorme, barokke, overweldigende zoekplaatjes, die tegelijk een tikje banaal én hoogdravend én diepgravend zijn. Het laatste avondmaal met megabekers popcorn. Mickey Mouse met gepiercete oren. Aan sommige beelden heeft Rancinan meer dan drie maanden gewerkt in zijn Parijse studio, samen met tientallen assistenten, castingdirectors, setdressers en make up-artiesten. Photoshop gebruikt Rancinan alleen voor de afwerking.

Als je de zorgvuldig geënsceneerde, gekmakend gedetailleerde foto’s in Nieuw Dakota ziet is het nauwelijks voorstelbaar, maar Rancinan is zijn fotograferende leven begonnen als fotojournalist. Een van zijn in Libanon geschoten oorlogsfoto’s is te zien op de voorpagina van een krant, die een nieuwsconsument voor zijn hoofd heeft op een – opmerkelijk ‘kale’ – foto getiteld Press Power. De man krijgt een camera als een pistool tegen zijn hoofd gedrukt. Door een (ver)blinde journalist.

De rubriek Galerie verschijnt iedere woensdag in PS Kunst van Het Parool. Lees die krant!