jpekker

Galerie – Beeldende Kunst in Amsterdam

Richard Kuiper, ’t Hollands Stilleven in plastic. T/m 17/8 in Look for Art Gallery, Gustav Mahlerlaan 525.

Enorme boeketten met verwelkte bloemen, schedels en boeken, geschoten wild, en schalen met overrijp fruit en tropische vruchten. De vertrekken in Look for Art Gallery, de dit voorjaar door Olivier Varossieau geopende galerie aan de Zuidas, hangen vol stillevens en vanitas-werken, die onmiskenbaar zijn beïnvloed door de schilderijen van 17e-eeuwse meesters als Pieter Claesz, Floris van Dijck en Adriaen Coorte.

De voorwerpen en objecten op de glanzende foto’s van Richard Kuiper zijn echter gemaakt van (gerecycled) plastic, zoals de naam van de expositie ’t Hollands Stilleven in plastic al aangeeft. De vis op het bord is een plastic opdraaispeeltje. Het bord blijkt bij nadere beschouwing ook van plastic. Het zijn spullen uit een enorme collectie, die Kuiper de afgelopen jaren bij elkaar verzamelde. En wat hij niet had, maakte hij zelf. Een roemer is gemaakt van een pepermolen en een afgeknipte Spa rood-fles. Bloemen blijken welbeschouwd te bestaan uit gele citroenflesjes, plastic lepels en vorken, en witte automaatkoffiebekertjes met een plug erin. Oesters zijn gemaakt van gesmolten vuilniszakken. Komo-vuilniszakken doen tevens dienst als tafelkleed.

De vanitas-symbolen (schedels, verwelkte bloemen, zandlopers en uitgewaaide kaarsen) op de 17e-eeuwse doeken symboliseerden de vergankelijkheid van het aardse bestaan en moesten de kijker er toe bewegen zijn leven nuttig te gebruiken en niet teveel waarde te hechten aan aardse geneugten. Kuiper, die zijn sporen verdiende als art director in de reclamewereld, wil met zijn kunstige werken de aandacht vestigen op het almaar groter wordende ‘plasticprobleem’. De luxeproducten die op de 17e-eeuwse schilderijen werden vereeuwigd waren vergankelijk, hun 21e-eeuwse kopieën zijn dat niet. De welvaart van nu levert producten en gebruiksvoorwerpen die niet of nauwelijks afbreekbaar zijn en altijd in enige vorm op de aarde zullen blijven.

’t Hollands Stilleven in plastic is gelukkig geen stichtelijke expositie; een opgeheven vingertje ontbreekt. Kuipers foto’s zijn fraai uitgelicht, zeer precies en rijk aan details, en de humor wint het ruimschoots van de kitsch. De titels – veel werken zijn vernoemd naar details, zoals een dode vlieg of een eikeltje – maken dat je nóg langer blijft kijken naar de zoekplaatjes.

Nota bene: werk van Richard Kuiper is tot en met 23 september ook te zien in een tentoonstelling met ‘duurzame kunst’ in het Tijdelijk Museum in de voormalige Shelltoren in Noord.