jpekker

Galerie – De beste beeldende kunst in Amsterdam, 2011

1. Guido van der Werve, Nummer Dertien: Emotional Poverty, Galerie Juliètte Jongma
Zelden werd een existentiële crisis zo treffend verbeeld als door Guido van der Werve in het drieluik Nummer Dertien: Emotional Poverty, een onontwarbare kluwen van kunst, (extreme) sport, reflectie en therapie. Pièce de résistance is een 12 uur durende film waarin de kunstenaar in sportkleding de voordeur uit komt lopen van zijn huis in de bossen ten noorden van Helsinki. Vervolgens slaat hij rechtsaf en verdwijnt hij uit beeld, om even later aan de andere kant van het huis weer te voorschijn te komen. Zo gaat het maar door; twaalf uur lang rent Van der Werve rond in cirkels. Onafgebroken. Adembenemend!

2. Roy Villevoye, The Histories, Motive Gallery
Een fascinerende video met een tergend langzaam bewegende kameleon en een legerhelm in de hoofdrol; hyperrealistische wassen beelden die in een hoek van de galerie voor dood op de grond lagen; en overweldigende (iets oudere) foto’s, onder meer van Villevoye’s dochtertje Céline die in een zomerjurkje voor Maurizio Catellans beeld van een knielende Hitler staat. Beeldschone kunst die ook nog eens ergens over gaat.


3/4. Hendrik Kerstens, A Family Album, Galerie Rademakers en Jan Banning, National Identities, Galerie Fontana Fortuna
De portretten die autodidact Hendrik Kerstens maakt van zijn dochter Paula worden niet voor niets vergeleken met die van de Vlaamse primitieven en Hollandse meesters als Vermeer en Rembrandt. Laatstgenoemden zijn ook de referentie van Jan Bannings fraaie serie National Identities, waarin hij immigranten een hoofdrol geeft in fotografische variaties op klassieke, iconische schilderijen.

5. Wat tot slot ook niet onvermeld mag blijven, zijn twee presentaties: 24 European Ethnographic Museums van Sara van der Heide in SMBA en de E*Cinema-voorstelling in EYE met films van Jeroen Eisinga. Daaronder ook zijn spraakmakende Springtime. Op 35mm, dus nóg mooier dan in het Stedelijk Museum Schiedam, waar het meesterwerk nog t/m 26 februari te zien is als onderdeel van een solotentoonstelling.