jpekker

Galerie – Beeldende kunst in Amsterdam

The Invention of L.A. Art. T/m 14/3 in Meneer Malasch, Postjesweg 2.

Het kan niet missen, met die ronde oortjes; het is onmiskenbaar Mickey Mouse. Maar op het grauwgrijze schilderij van Megan Williams beleeft Mickey geen vrolijk avontuur met Goofy of Pluto. In tegendeel; hij smijt baldadig een molotov cocktail weg, die een rafelig, geeloranje spoor achterlaat. Walt Disney draait zich nog maar eens om in zijn graf.

De ontheiliging van de iconische muis uit Hollywood maakt deel uit van de groepstentoonstelling ‘The Invention of L.A. Art’ in Meneer Malasch, een presentatie van een stuk of tien ‘jonge, veelbelovende kunstenaars uit Los Angeles’.

De werken zoeken stuk voor stuk de grenzen op van kunst en popcultuur, maar zijn desalniettemin zeer divers, óók die van één en dezelfde kunstenaar. Doug Meyer, bijvoorbeeld, schildert de ene dag een realistisch portret van een rondborstige blondine die verleidelijk achterom kijkt, de volgende dag maakt hij een conceptueel doek dat is opgebouwd uit tientallen horizontale en verticale balkjes in evenzoveel blauwtinten. Alles kan.

De hoofdmoot van de expositie bestaat uit werk van het koppel Slava Mogutin en Brian Kenny. Mogutin, geboren in Siberië, maakte in Moskou naam met uitgesproken homoseksuele geschriften. Op zijn 21e werd hem geboden Rusland te verlaten, wegens ‘het openlijk en vrijwillig misprijzen van algemeen aanvaarde morele normen’. Hij vertrok naar New York, en verbreedde zijn werkterrein naar de beeldende kunst. Zijn extravagante, expliciete foto’s verschijnen inmiddels in bladen als BUTT en FLAUNT Magazine en worden overal ter wereld geëxposeerd.

Kenny bewerkt ‘vintage American shooting target papers’; enorme vellen papier met opdrukken van louche kijkende mannen met getrokken revolvers, waarop geschoten wordt in schietscholen. Kenny schiet terug; doelwit is onze fixatie op seks en geweld. Met stift, inkt en verf kliedert hij erop los, een beetje in de stijl van Basquiat, vaak in eendrachtige samenwerking met bevriende kunstenaars.

Naast het werk van de jonge West Coast-kunstenaars ruimde galeriehouder Rob Malasch plek in voor de Californische kunstenaar Mike Kelley, die 31 januari j.l. zelfmoord pleegde. Wie niet wil wachten op de openingsexpositie van het Stedelijk – zo die er al komt – kan zich in de kelder van Meneer Malasch laven aan Kelley’s videokunst, waaronder de subversieve anti-highschoolmusical Day is Done.

 

Johan P.H.G. Daenen, Dissection/Imagery 2012. T/m 30/4 in 16cc, Kadijksplein 16.

Van buiten ziet het eruit als een café, van binnen is 16cc ook een bioscoopje en een soort van galerie. Met een zeer gevarieerd aanbod: sinds de opening eind vorig jaar waren er exposities van de jonge fotografe Leonie Linotte, van illustrator Dennis de Groot, en nu weer van de Vlaamse schilder, beeldhouwer en scenograaf Johan P.H.G. Daenen.

Daenen (Brussel 1958), die vanaf zijn zevende schilderlessen kreeg van Michèle Purnal en Lucien Braet aan de Académie de Dessin et des Arts Décoratifs de Boitsfort, maakte naam met monumentale werken. In 16cc zijn echter alleen maar piepkleine schilderijtjes te zien. Sommige werken zijn figuratief (portretten, landschappen, stillevens en vreemde dieren), de meeste abstract. Allemaal hebben ze een onbekommerde, bijkans kinderlijke stijl.

De werkjes kunnen aan de kassa worden afgerekend; hoe groter de afname, hoe lager de prijs. Wie meer wil weten over Daenen kan de barman ook vragen of hij de Canvas Collectie-aflevering wil opzetten in het minuscule filmzaaltje –als er tenminste geen film draait.

Angelo Barone, Casematte. T/m 24/3 in C&H Art Space, Tweede Kostverlorenkade 50.

De Italiaanse kunstenaar Angelo Barone (Modica, 1957) grasduinde op internet foto’s bij elkaar van bunkers van de Atlantikwall, de 2685 kilometer lange verdedigingslinie die de Duitsers tijdens de Tweede Wereldoorlog bouwden teneinde een geallieerde invasie te voorkomen. Met een filter maakte hij de foto’s zachter, de luchten kregen een zuurstoktint. Het resultaat is een wonderlijke combinatie van hard en zacht, van destructie en schoonheid.

In de expositie ‘Casematte’ – een samentrekking van ‘casa’ (huis) en ‘matto’ (nep) –bij C&H Art Space combineert Barone zijn sprookjesbouwwerkfoto’s met tientallen uit Siciliaanse kalksteen gehouwen beelden van bunkers. Ook deze bunkers kregen een speciale behandeling; door de ritmische uitsparingen en het uitgekiende lijnenspel doen ze denken aan de schilderijen van Nederlandse meesters als Bram van der Lek en Piet Mondriaan.

De rubriek ‘Galerie’ verschijnt iedere vrijdag op de kunstpagina’s van Het Parool.