jpekker

Chinese films en filmmakers op het HAFF zijn niet in één hokje te plaatsen

De blik van het HAFF is al langer gericht op het Verre Oosten; sinds jaar en dag worden er films vertoond uit Japan, Korea en China. In 2010 was de Chinese kunstenaar Xun Sun artist in residence van het HAFF en werd Freud, Fish and Butterfly van Haiyang Wang en Liu Zengyin bekroond met de Grand Prix ian de categorie ‘Non-narratief Short’. Deze editie besteedt het Holland Animation Film uitgebreid aandacht aan een nieuwe generatie eigenzinnige Chinese animatiefilmmaker in het programma ‘Independent China’.

De beeldend kunstenaar Haiyang Wang (1982) kreeg net als de andere Grand Prix-winnaars Carte Blanche om als curator van het HAFF een programma met zijn favorieten samen te stellen. Zo is te zien wat hem drijft (veel Chinese underground) en wat hem heeft beïnvloed als filmmaker. Ook gaat Haiyangs Double Fikret in wereldpremière, een associatieve, non-lineaire film waarin de meest wonderlijke transformaties elkaar in een razend tempo afwisselen.

Ook Xun Sun is weer van de partij, en ook hij maakt wederom gebruik van verschillende media en materialen – het lijkt exemplarisch voor de opwindende richting waarin de Chinese kunst zich begeeft. Xuns inktzwarte Some Actions Which Haven’t Been Devined Yet in a Revolution, eerder dit jaar in wereldpremière op het festival van Berlijn, bestaat uit achter elkaar geplaatste beelden van houtsneden. Het verhaal over de revolutie, identiteit en vervreemding is niet altijd even eenvoudig te duiden, verbluffend mooi is het in ieder geval wel.

Ook bij Shaoxion Chen zou discussie kunnen ontstaan of het nu al dan niet animatie is; zijn films (onder meer Ink City, Ink Diary, Ink Things), die ook een verhaal over de (culturele) revolutie lijken te vertellen, bestaan uit achter elkaar gefotografeerde inkttekeningen. Maar er zit wel degelijk ritme in; omdat de tekeningen niet allemaal even lang blijven staan en er hier en daar, uiterst effectief wordt in- en uitgezoomd.

Van Chen Xi  en An Xu – die sinds 2008 samen films maken en samen ook het vrolijke festivalaffiche maakten – worden onder meer A Clockwork Clock (2009) en in wereldpremière Grain Coupon vertoond, een esthetisch, niet stichtelijk maar zeer politiek pamflet tegen het consumentisme (met graancoupons kon van de jaren vijftig tot negentig graan op rantsoen worden gekocht).

En van Linghan Ye staat Last Experimental Flying Object op het programma, een hypnotiserend zwart-witfilmpje waarin potvissen en zeppelins zij aan zij door een verlaten hal zweven. In ieder geval in de bioscoop, maar het kan maar zo dat de film ook in de openbare ruimte of als installatie wordt vertoond. De Chinese films en filmmakers zijn niet in één hokje te plaatsen.