jpekker

Cannes jour 5, dimanche 18 mai

exp1

exp0

epx5

exp3

exp2

Op weg naar het festivalpaleis fiets ik ’s ochtend onder het spoor door. Het tunneltje is laag, zo laag dat ik mijn neus op het stuur moet drukken. Ik heb daar lichte paniekaanvallen van, die naarmate het festival duurt en ik vermoeider raak, erger worden.

Tot nu toe gaat het goed.

Tegen de slaap gevochten bij de merkwaardige western The Homesman van Tommy Lee Jones, met een mooie hoofdrol van Hilary Swank. Daarna razendsnel door naar de pr-stunt van The Expendables 3: Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone, Mel Gibson, Harrison Ford, Jason Statham, Wesley Snipes, Dolph Lundgren, Antonio Banderas, noem ze allemaal maar op, maakten een rondje over de Croisette bovenop twee pantservoertuigen. Voor aanvang van het festival verscheen een foto van Jan Kooijman online, waarop hij samen met Sylvester Stallone in gevechtstenue te zien is, en werd er gesuggereerd dat hij ook in The Expendables 3 te zien zou zijn. Helaas, zo meldde Kooijman, het was voor een commercial van Remia Real American BBQ-sauce…

Meteen na het spektakel weer in een draf terug naar het festivalpaleis, waar ik – roze pas met stip, hiep hiep hoera! – zo een beetje als laatste nog naar binnen mocht bij Ruben Östlund’s Turist. Op het balkon weliswaar, en op de trap, maar daardoor kon ik tenminste niet in slaap vallen. Prachtige film trouwens, laatste scène had er wat mij betreft alleen wel af gemogen…

mads

wiseman

Bij Maps to the Stars van David Cronenberg was het andersom, die werd juist interessanter tegen het einde. Zin in de interviews. Tot nu toe zijn ze goed, van Nuri Bilge Ceylan en Jessica Hausner tot Mads Mikkelsen en Frederick Wiseman: allemaal een-op-een of in een kleine groep en allemaal meer dan voldoende tijd. Bij Wiseman draaiden we er op een gegeven moment zelf maar een einde aan. Hij heeft Oeke Hoogendijks enigszins vergelijkbare Het nieuwe Rijksmuseum (zij filmde alleen 8 jaar, hij 12 weken) overigens expres niet gezien, maar hij is wel heel benieuwd…