jpekker

Cannes Dag 2: Donderdag 16 mei

Kaart opgehaald voor het Alex van Warmerdam-feest op zondagavond. Het kost een vermogen, geselecteerd worden voor Cannes, vertelde producent Marc van Warmerdam eerder deze week op Radio 1. Alles bij elkaar zo maar een ton. Maar omdat het in het landsbelang is hoeft hij er niet alleen voor op te draaien; het geld is afkomstig van EYE en het Filmfonds. Daarmee wordt overigens niet alleen het feest bekostigd, maar ook een diner voor cast, crew en minister Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, en diverse reclame-uitingen, zoals een enorme banner langs de Croisette.

Kwam pal voor de Borgman-banner Lucie Kalmer tegen, met wie ik jaren geleden in de jury van het Noordelijk Film Festival zat. De Franse producente heeft een Chileense film in het Atelier van het festival. En ze was ook betrokken bij Heli, en nodigde me uit voor het feest na de première. Wanneer moet een mens dan slapen?

Interview met François Ozon moeten afzeggen, omdat ik zijn film niet heb kunnen zien. Die draaide namelijk tegelijk met The Congress van Ari Folman. En ik had eerder al een interview afgesproken met Robin Wright. Man, man, man, wat een gepuzzel. Ik schuif ook niet aan bij een lunch waarop producent Harvey Weinstein vijf korte animatiefilms presenteert. De speciale vertoning van Les Parapluies de Cherbourg gemist (in aanwezigheid van Agnès Varda, Michel Legrand, Rosalie Varda-Demy en Mathieu Demy). Interview met Michael B. Jordan ook afgezegd, want Fruitvale Station heb ik ook niet kunnen zien.

Wat dan wel? Ari Folman’s The Congress (zo zo, maar mijn interview met Robin Wright was de moeite waard), Sofia Coppola’s The Bling Ring (vermakelijk) en Jia Zhange’s meesterlijke A Touch of Sin. Nog voor de begintitels is er een overval gepleegd door drie jongemannen met bijlen, heeft er een drievoudige moord plaatsgevonden en een ontploffing.

De verstilde arthousefilm lijkt zijn langste tijd gehad te hebben in Cannes.