jpekker

Cannes dag 12 – zondag 22 mei

IMG_0303

Paul Verhoevens Elle heeft de hooggespannen verwachtingen volledig ingelost op het festival van Cannes; tijdens de vertoning kon de onconventionele, politiek-incorrecte ‘rape-revenge drama/thriller/comedy’ al verschillende keren op applaus rekenen. De eerste reacties op twitter varieerden van ‘the Starship Troopers of rape/revenge thrillers’ en ‘Eszterhas meets Chabrol’ tot ‘My 2016 Cannes coup de coeur is the last film in competition, Paul Verhoeven’s ELLE, a psychological comedy about rape. Amazing’.

De razendsnel geconcipieerde recensies in de vakbladen waren ook positief. ‘Elle features a tour de force turn from Isabelle Huppert whose self-assured-and-aloof register is a perfect fit with Verhoeven’s taste for far-fetched human behaviour presented as plausible’ schreef Screen International. ‘Perhaps the greatest of Verhoeven’s storied career’, vindt Variety; The Guardian houdt het op ‘a dangerous delight’ en geeft 5 sterren; The Hollywood Reporter schrijft treffend: ‘Verhoeven adapts his style and worldview to what feels like a typically French affair, complete with multiple lovers, family crises, horrible parents – in this case, a dad who committed a mass homicide when Michele was a little girl – and a certain je ne sais quoi attitude that takes everything, even something like a brutal attack, with a sizeable grain of salt.’

Op de aansluitende persconferentie was Verhoeven zichtbaar in zijn element; in een niet te stoppen aaneenschakeling van Engels en Frans antwoordde hij de talrijke vragen met aanstekelijk enthousiasme: “N’est-ce pas? Right?” Ook hoofdrolspeelster Isabelle Huppert stak de loftrompet op Verhoeven: “Het oorspronkelijke boek en het scenario bevatten al veel ironie”, aldus de Franse vedette. “Paul heeft dat gevoel voor humor ook.” Dat bleek ook weer op de persconferentie. Op de wat onhandig geformuleerde vraag naar zijn Jezus-project (‘What about Jesus?’) antwoordde Verhoeven gevat: “Il est mort. And he’s not coming back”.

Afijn. Zondagavond wordt bekend wat de jury onder leiding van de Australische Mad Max: Beyond Thunderdome-regisseur George Miller denkt van Elle en de 20 andere titels in competitie, als in het Festivalpaleis de prijzen worden uitgereikt. Krijgt Verhoeven iets? Wordt Huppert bekroond als beste actrice?

Ik ben niet zo van de voorspellingen; ik vind het moeilijk om voorbij te gaan aan wat ik er zelf van vind. Peter van Bueren leerde me ooit dat je goed moet kijken naar de jurysamenstelling (wat overigens ook niet altijd een garantie is, zo bleek op het afgelopen IFFR, waar Van Bueren in de jury zat); deze Cannes-editie denk ik daarom voortdurend: wat zal László Nemes ervan vinden, de strenge Hongaarse regisseur die vorig jaar de Grand Prix (die wordt gezien als de tweede prijs) won met zijn holocaustfilm Saul fia? Ook heb ik me bij sommige films afgevraagd of Vanessa Paradis en Kirsten Dunst er iets mee zouden kunnen…

Mijn ideale rijtje Cannes-winnaars:

– Gouden Palm: Bacalaureat van Cristian Mungiu
– Grote Prijs: Elle van Paul Verhoeven
– Prijs voor de Beste Regisseur: Brillante Mendoza voor Ma’ Rosa
– Juryprijs: The Neon Demon van Nicolas Winding Refn
– Prijs voor het Beste Scenario: Sieranevada van Cristi Puiu
– Prijs voor de Beste Debuutfilm: The red turtle van Michael Dudok de Wit
– Prijs voor de Beste Acteur: Adam Driver in Paterson van Jim Jarmusch
– Prijs voor de Beste Actrice: Sandra Hüller in Toni Erdmann van Maren Ade (maar die prijs kan even goed naar Isabelle Huppert voor Elle, of naar haar landgenote Adèle Haenel in La fille inconnue van de Dardennes, of naar de Duits-Roemeense Maria Dragus in Bacalaureat, of naar Kirsten Stewart in (mijn guilty pleasure) Personal shopper van Olivier Assayas, of naar de Braziliaanse Sonia Braga in Kleber Mendonca Filho’s Aguarius, of naar de Spaanse Adriana Ugarte en Emma Suárez, die beiden Julieta spelen in het gelijknamige drama van Pedro Almódovar. Er waren deze editie heel veel sterke vrouwenrollen; Ruth Negga, bijvoorbeeld, werden na Loving direct Oscar-kansen toegedicht, nieuwkomer Sasha Lane was zeker niet het slechtste onderdeel van Andrea Arnolds American honey, en ook de beide Koreaanse hoofdrolspeelsters in Park Chan-wooks The Handmaiden waren op dreef. En als niet Hüller, maar een van deze andere actrices wint heeft dat natuurlijk weer consequenties voor de verdeling van de overige prijzen. We gaan het zien, zondagavond vanaf 19.15 uur…

Mijn Top-10:

1. Bacalaureat van Cristian Mungiu
2. Sieranevada van Cristi Puiu
3. Paterson van Jim Jarmusch
4. La fille inconnu van de Dardennes
5. Risk van Laura Poitras
6. La mort de Louis XIV van Albert Serra (de ere-Gouden Palm voor Jean-Pierre Léoud is niet meer dan terecht)
7. Elle van Paul Verhoeven
8. The red turtle van Michael Dudok de Wit
9. Exil van Rithy Panh
10. Personal shopper van Olivier Assayas

Zie ook de (niet 100% consequente) cijfers en sterretjes die ik gaf tijdens het festival.

De oogst van 10 dagen Cannes:

29 films gezien
17 interviews gedaan
8 persconferenties
10 stukken
12 blogs