jpekker

‘Alle acteurs lijden aan het Adrian Brody-complex’

Sinds kort staat de fabelachtig mooie trailer van The Tree of Life online, de nieuwste film van kluizenaar/regisseur Terrence Malick. Ik kan niet wachten! Het is de opvolger van The New World, zijn betoverende variatie op de Pocahontas-mythe, die zondagnacht te zien is op ZDF. Bij de Nederlandse release sprak ik Yorick van Wageningen, die kapitein Argall speelt, een van de Engelse kolonisten die in de latere Verenigde Staten de nederzetting Jamestown stichtten. ‘Er is materiaal voor wel vijf films opgenomen. Wat je van mij ziet, is nog geen tiende van wat ik heb gedraaid. Je ziet vlagen, aanzetjes.’

‘Ik ben zelden zo trots geweest. The New World is een van de mooiste Amerikaanse films van de afgelopen jaren. Dat ik daarin meespeel, is ongelooflijk. Werken met Terrence Malick was buitengewoon zwaar, maar nu, achteraf, is het fantastisch.’

Yorick van Wageningen (Baarn, 1964) werd na de opnamen van The Chronicles of Riddick gebeld door casting director Francine Maisler: de vermaarde kluizenaar/regisseur Terrence Malick wilde hem misschien in zijn nieuwste filmproject, een variant op de Pocahontas-legende. ‘Ik ben bij de casting director langsgeweest. Zij heeft een interview met mij op video gezet, zodat Terry een beetje een indruk kon krijgen van wie ik ben. Daarna heb ik twee maanden niets gehoord.’

Vervolgens werden hem twee rollen aangeboden: die van kapitein Wingfield en van kapitein Argall, twee van de Engelse kolonisten die in de latere Verenigde Staten de nederzetting Jamestown stichtten. Van Wageningen deed auditie in het havengebied van Amsterdam. In de stromende regen nam hij met een vriend een paar scènes op video op. ‘Dat doe ik wel vaker zo. Niet in 17e-eeuwse kostuums, maar gewoon in mijn motorjack. De tape heb ik met FedEx naar Amerika gestuurd.’

Weer een maand later werd Van Wageningen gebeld dat Malick hem wilde voor de rol van Argall. Hij vloog direct naar Los Angeles, waar hij voor het eerst met Malick over zijn rol sprak. ‘Ik begreep in eerste instantie helemaal niets van Argall. Er is gelukkig veel te lezen over de periode, en er bestaat zelfs een redelijk uitgebreide Amerikaanse studie over hem, waarin ook zijn relatie met John Smith ter sprake komt. Daar heb ik veel aan gehad. Nee, de Disney-versie heb ik nooit gezien.’

Het heeft lang geduurd voor hij zijn personage écht begreep. Al is het maar omdat Malick heel weinig met zijn acteurs communiceert. ‘Met Colin Farrell had hij meditatiesessies. Dan gingen ze samen een uur stil bij elkaar zitten. Ik zal er niet omheen draaien. Het was de zwaarste draaiperiode van mijn leven. Ik had geen enkel houvast. Niets. Ik mocht van tevoren absoluut niet met andere acteurs praten over de scènes die we moesten opnemen. Er werden geen afspraken gemaakt, er werd niets gerepeteerd. Het resultaat is dat je voor de camera bezig bent je rol uit te vinden en uit te diepen.’

Malick had meer aandacht voor de natuur dan voor zijn cast en crew. ‘We waren vaak zes, zeven uur bezig met een scène, en drie dagen later deden we hem dan nog een keer, ergens aan het eind van de dag. Omdat Terrence hem in een bepaald licht op een bepaalde plek wilde uitproberen. Tijdens een massascène trok hij opeens de cameraman weg, omdat hij uit zijn ooghoeken had gezien dat er een windje door het riet woei. Dat moet dan direct worden gefilmd.’

Toen de opnamen erop zaten, had Van Wageningen nog steeds geen idee in wat voor film hij terecht was gekomen. Sterker: hij had geen idee of hij wel in de film zou eindigen. ‘Er is materiaal voor wel vijf films opgenomen. Wat je van mij ziet, is nog geen tiende van wat ik heb gedraaid. Je ziet vlagen, aanzetjes.’

Alle acteurs, ook Colin Farrell, leden volgens Van Wageningen aan het Adrian Brody-complex. ‘Brody zou de hoofdrol spelen in Malicks The Thin Red Line. In de eindversie heeft hij maar één zin. Daar kwam hij pas op de première achter.’

The New World van Terrence Malick. Zondag 26 December, 23:50 – 02:00.

(Dit stuk verscheen eerder in de Volkskrant)