jpekker

The Return of the Critics’ Choice @IFFR

Roger Ebert & Gene Siskel

Gaat het video-essay de filmkritiek redden?

Crisis? Wat nou crisis?! De filmjournalistiek is zichzelf de afgelopen jaren met duizelingwekkende vaart aan het heruitvinden. Filmjournalisten en –critici maken essayistische films, experimenteren met vormen van live journalistiek en wagen zich aan video-essays om de kloof tussen gedrukte en digitale media te overbruggen.

Zou dat een antwoord kunnen zijn op de veel beklaagde ondergang van de kunstkritiek? Overal ter wereld is het video-essay in opkomst, alleen in Nederland is het een nog zo goed als onontgonnen terrein, omdat het kosten- en arbeidsintensief is.

In 2003 vond er voor het laatst een Critics’ Choice plaats op het IFFR. Critici kozen een film waarvan ze vonden dat die niet mocht ontbreken op het festival en kwamen hem persoonlijk inleiden.

De filmcritici Jan Pieter Ekker en Dana Linssen stelden aan het festival een terugkeer van de Critics’ Choice voor. Maar met een twist. De deelnemende critici werd gevraag een video-essay te maken om hun film in te leiden. Het resultaat was een koortsachtige en opwindende productieperiode. Critici moesten niet alleen de rol van programmeur op zich nemen, maar tegelijkertijd nadenken over nieuwe vormen van filmkritiek. Na de vertoningen op het IFFR zullen zij hierover met het publiek in gesprek gaan.

The Return of the Critics’ Choice op het IFFR is het perfecte podium om het video-essay in Nederland bij een breed publiek te introduceren.

CC Three Minutes Thirteen Minutes Thirty Minutes

Three Minutes

Zondag 25 januari om 14:00u in De Doelen Van Cappellezaal vindt de vertoning plaats van Three Minutes Thirteen Minutes Thirty Minutes van schrijver/filmcriticus Bianca Stigter, die zij maakte als bijdrage aan de Critics’ Choice. Zij maakte hiervoor gebruik van een drie minute durende vooroorlogse amateurfilm uit Polen gemaakt door de grootvader van schrijver Glenn Kurtz.

De screening van dit work in progress zal worden gevolgd door een gesprek over het video-essay en de toe-eigening van bestaand beeldmateriaal met Stigter en Kurtz, gemodereerd door Dana Linssen en Jan Pieter Ekker, de programmeurs van de Critics’ Choice. Ook zullen de overige critici die aan het programma hebben meegewerkt aanschuiven.

De films en de critici

Life Itself, Steve James, 2014 – keuze van Kevin B. Lee
Docteur Jekyll et les femmes, Walérian Borowczyk, 1981 – keuze van Adrian Martin & Cristina Álvarez López
Three Minutes Thirteen Minutes Thirty Minutes, David Kurtz, 1938 – een video-essay van Bianca Stigter m.m.v. Glenn Kurtz
Die Lügen der Sieger, Christoph Hochhäusler, 2014 – keuze van Rüdiger Suchsland
White Out, Black In, Adirley Queirós, 2014 – keuze van Roger Alan Koza
Laggies, Lynn Shelton 2014 – keuze van Hedwig van Driel
When Marnie Was There, Yonebayashi Hiromasa, 2014 – keuze van Kees Driessen