jpekker

Actie! – Reguliersdwarsstraat 108 1017 BN Amsterdam. Zaterdag 13 september 2014, 13.47 uur.

Railmovie 02

“Stilte voor opname… en actie!”

Aan de woorden ligt het niet, die zijn al duizenden keren uitgesproken op filmsets. Het is de opnameleider die maakt dat er even wordt gegniffeld. De opnameleider is namelijk San Fu Maltha, de producent van films als Zwartboek, Tirza, Oorlogswinter, Alles is liefde, Süskind en Costa!. En de trotse eigenaar van een Bentley.

Maar vandaag is hij opnameleider. Bij een lowbudgetfilm van Eddy Terstall. Ten kantore van One Big Agency / Bureau Pindakaas Advertising Agency aan de Regulierbreestraat in Amsterdam, waar ooit AT5 was gehuisvest, vinden opnamen plaats van Railmovie. Dat is, zoals de naam al aangeeft, een variatie op een roadmovie, die in zijn geheel op locatie is opgenomen in Europa – op en langs het spoor in Italië, Slovenië, Kroatië, Servië, Bulgarije en Turkije om precies te zijn. “Ik wilde een keer een visuele film maken”, aldus Terstall tussen twee takes. “Uitpakken met Europese cultuur en muziek. Dat krijg je er langs het spoor gratis bij.”

Railmovie wordt Terstalls elfde speelfilm, en zijn tiende lowbudgetfilm. “De enige met een normaal budget was VOX Populi, die kostte 1,6 miljoen. Bij elkaar kostten al mijn films nog geen 3 miljoen.” Zijn gage voor Railmovie bedraagt 4.000 euro; hij moest er acht maanden voor werken. Terstall deed dat met liefde: “Het is de moeite waard om te maken.” Maltha is dezelfde mening toegedaan. “Het is waarschijnlijk niet het soort film waarmee je veel geld verdient, maar ik vond het script heel mooi.”

Terstall schreef het Railmovie-scenario samen met Erik Wünsch, een veel bekroonde reclamemaker van onder andere Centraal Beheer-commercials. Daarin draait het om Liza (gespeeld door performancekunstenaar Roberta Petzoldt, die debuteerde in Terstalls Deal), die op haar derde is verlaten door haar vader Mauro (de Italiaanse, al jaren in Nederland wonende muzikant, acteur, dichter en componist Beppe Costa). Als ze een kind verwacht, zoekt ze contact met hem, maar tevergeefs. Dan benadert Mauro Liza: hij nodigt haar uit in Venetië en neemt haar vandaar mee op een treinreis. Het wordt een emotionele roadtrip door de Balkan, waarin Liza zichzelf leert kennen en ontdekt waarom Mauro alsnog contact met haar zocht.

Er staat een restaurant-scène op het programma die eigenlijk in Venetië gedraaid had moeten worden. Wegens tijdgebrek konden echter alleen de exterieurs worden opgenomen, daarna moesten cast en crew rennen om hun trein te halen.

In de hoek van een grote verduisterde studioruimte is een Venetiaans restaurantje nagebouwd. De borden, glazen en het bestek zijn geleend van twee Italiaanse restaurants in de buurt, co-producente Peggy Stein heeft de spaghetti met pesto gemaakt die Mauro en Liza bestellen. “Moet de karaf rode wijn halfvol of halfleeg?”, vraagt iemand. Er wordt gelachen, terwijl de sfeer aan tafel nochtans een tikje nerveus, onwennig moet zijn; het is de eerste ontmoeting tussen vader en dochter.

“Stilte op de set, mensen!” De opnameleider verheft zijn stem een beetje. “En actie!”

Railmovie Nederland 2014 | Scenario Erik Wünsch en Eddy Terstall | regie Eddy Terstall | Productie Bruno Felix en Femke Wolting (Submarine) | In coproductie met San Fu Maltha (Fu Works) en Peggy Stein (OneBigAgency) | Uitvoerend producent Denis Mujovic | Camera Gabor Deak | Montage Ben Isaacs | Make up Merle Holterman | Muziek Michel Banabila, Beppe Costa en Richard Jansen | Met Beppe Costa en Roberta Petzoldt en Nikola Rakocevic | kleur/100’ | Distributie Paradiso films | Te zien in de loop van 2015

Railmovie 01

V.l.n.r. producente Peggy Stein, clapper Coen de Haan, hoofdrolspeelster Roberta Petzoldt, hoofdrolspeler Beppe Costa, co-auteur Erik Wünsch, regisseur co-auteur Eddy Terstall, grip Roel Janssen, geluidsman Gaby de Haan, DoP Gabor Deak en producent en inval-opnameleider San Fu Maltha. Foto Bob Bronshoff.