jpekker

Voetstappen op de vloer geven de ideale selfieposities aan in Torch

Omdat influencers steeds vaker bepalen welke kunst gezien en gedeeld wordt, hebben veel musea tegenwoordig een selfievriendelijke inrichting. Het Moco Museum en Museum Voorlinden lijken louter kunst te selecteren op fotogeniciteit, in Noord opende recentelijk Wondr, een waar Instagramparadijs met pluizige muren, een kleurige ballenbak en een marshmallowpool. Zelfs het chique Van Gogh Museum heeft speciale selfie walls.

In galeries gebeurt op dit vlak nog niet veel, constateerde Valentijn van der Hulst (25 jaar, 532 volgers op Instagram), curator van de tentoonstelling Influencing the Influencer (#Influencingtheinfluencer) in Torch gallery (2934 volgers). Hij vroeg tien opkomende kunstenaars om een kunstwerk te laten zien dat voldoet aan de verwachtingen van de sociale media, maar zonder concessies te doen aan hun werkwijze.

Om het de bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken de werken vanuit de perfecte hoek te fotograferen, bracht hij op de vloer ‘selfie spots’ aan; je hoeft alleen maar op de voetafdrukken in de witte cirkels te gaan staan. “Niet het kunstwerk zelf, maar de beleving ervan staat meer en meer centraal,” aldus Van der Hulst.

De werken in de tentoonstelling lopen zeer uiteen, maar hebben één ding gemeen: ze zijn buitengewoon fotogeniek. Thijs Zweers (33, 1784 volgers) maakte een blingbling- neonwerk; van Erik de Bree (42, 1009 volgers), die afgelopen maand nog een solotentoonstelling had in Torch, is een ‘interactief werk’ te zien: een collage van meerdere lagen behangpapier, die de galeriebezoeker naar hartenlust mag lospeuteren.

Nynke Koster (33, 2968 volgers) maakte een knallend rood-zwart siliconen afgietsel van de Poort naar het Paradijs, een bronzen reliëfpaneel voor de deuren voor het baptisterium in Florence van de Italiaanse renaissancebeeldhouwer Lorenzo Ghiberti. Aanraken mag. Sterker, je kunt ook plaatsnemen op het rubberen kussen-kunstwerk dat voor haar paneel ligt.

Er hangen twee grote, kleurrijke schilderijen van Thomas Trum (30), die hij zelf al deelde met zijn +49.000 volgers. Ook zette hij filmpjes van het maakproces online, die goed worden bekeken. Er staat een prachtige marmeren broodrooster, waar twee goud-glimmende sneetjes brood uitsteken, afkomstig uit de ‘witgoedserie’ waarmee Casper Braat (28, 462 volgers) onooglijke huishoudelijke apparaten viert. Als je een beetje je best doet, is de toaster te fotograferen met je persoonlijke spiegelbeeld in de titanium boterhammen.

Normale openingen duren bij Torch een uur of twee, maar Influencing the Influencer opent morgenavond met een vier uur durend event. Vera Goetzee doet een performance, waarin ze inspeelt op de Instagrammificatie.

Om zoveel mogelijk ‘online content’ te genereren is een fotograaf ingehuurd die alle bezoekers portretteert op een rozerode loper, tegen een fotowandje boordevol logo’s – onder meer van de galerie, de biersponsor en de lijstenmaker. “Het zou heel leuk zijn als het een groot event wordt op internet,” besluit Van der Hulst. “Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk dat alle werken worden verkocht.”

Influencing the Influencer: t/m 9/11 in Torch gallery, Lauriergracht 94.