jpekker

Vijf nominaties 10e Cinema.nl Afficheprijs

De filmposters van De gelukkige huisvrouw, Great Kills Road, Meat, Win/Win en Zonder pardon maken kans op de tiende Cinema.nl Afficheprijs. Ze zijn genomineerd door een vakjury, die de keuze had uit 44 posters. Jij bepaalt mede wie de winnaar wordt van de Afficheprijs, bestaande uit een wisseltrofee (een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten, ontworpen door Titus Leeser) en een geldprijs van 2.500 euro.

De 10e Cinema.nl Afficheprijs wordt uitgereikt op woensdag 29 september in de Festivaltalkshow van Claudia de Breij. Alle affiches worden opgenomen in de museale collectie van het EYE Film Instituut.

Breng nu je stem uit en maak kans op kaarten voor het Gala van de Nederlandse Film en fraaie dvd’s!

Voor de Cinema.nl Afficheprijs 2010 kwamen in aanmerking:

(1) alle affiches van Nederlandse speelfilms en documentaires die in het jaar voorafgaand aan de 30e editie van het Nederlands Film Festival als hoofdfilm in de Nederlandse bioscopen of filmhuizen hebben gedraaid, of

(2) op het filmfestival in première gaan én tijdens het festival of direct erna in de bioscoop worden uitgebracht.

(3) Films die op het NFF in première gaan en na 7 oktober 2010 worden uitgebracht dingen de volgende editie mee. Dat geldt bijvoorbeeld voor de posters van Schemer en Lang en Gelukkig. De reglementen van het NFF bepalen of een film al dan niet Nederlands is; De helaasheid der dingen, Anton Corbijns The American en Verdwaald in het geheugenpaleis zijn géén Nederlandse producties.

De vakjury, bestaande uit Anne van Driel (plv. chef kunst van de Volkskrant), Marten Jongema (curator Stedelijk Museum Amsterdam), Joram Lürsen (filmregisseur), Lex Reitsma (grafisch ontwerper), Monique van Schendelen (publiciteitsbureau MvSP) en Paul Verstraeten (communicatie- en marketingadviseur), beoordeelde niet alleen op artistieke criteria; de posters worden ook geacht communicatief en wervend te zijn. De jury was er snel uit, wat ook iets zegt over de eenvormigheid van de rest van het aanbod: veel affiches lijken op elkaar en/of op 1001 Amerikaanse voorbeelden.

Volgens de jury, althans. Maar nu is het woord aan het publiek. Er kan tot en met maandag 27 september 24.00 uur worden gestemd op cinema.nl, met een bon in de festivaldagkrant, op stemformulieren in het Festivalpaviljoen op de Neude in Utrecht of in Theater De Lieve Vrouwe in Amersfoort, waar de vijf genomineerde affiches worden tentoongesteld. De stemmers maken kans op twee tickets voor het Gouden Kalf Gala of één van de tien Volkskrant dvd-boxen.

De nominaties

De gelukkige huisvrouw

Ontwerp Gijs Kuijper / Fotografie Govert de Roos / Distributie Benelux Film Distributors

Waar de meeste affiches horizontaal met te veel tekst en beeld worden gestapeld, klieft een verticale lijn het affiche van De gelukkige huisvrouw strak in tweeën. Links is alle ruimte voor de titel, aflopend van gitzwart naar wit tegen een rustige achtergrond. Rechts staan de hoofdrolspelers. Zij verbaasd, cynisch en vol twijfel – ze wil er eigenlijk niet bijhoren.  Hij geniet zichtbaar van het jonge geluk.

Met dit ene beeld komen alle emoties uit de film samen: drama, eenzaamheid, wanhoop, geborgenheid en humor. Ondanks het zware thema straalt het affiche lichtheid uit. Zo doeltreffend kan een poster in al zijn eenvoud zijn.

Great Kills Road

Ontwerp Jean Paul Commandeur (Ecco Fatto!) / Fotografie Frank Oudeman / Distributie Mokum Filmdistributie

Het hoofd verscholen achter een capuchon is een beproefd effect in de film. Het mooiste voorbeeld is te zien in Nicolas Roegs Don’t Look Now. Het affiche van Geat Kills Road toont een man vanaf de rug gezien, met een capuchon over zijn hoofd getrokken. Het lijkt erop dat hij die capuchon tegen de kou gebruikt, maar hij kan ook iets te verbergen hebben.

Het affiche nodigt uit het personage te volgen door Manhattan. Voor de filmtitel is de typografie gebruikt van een straatnaambord uit Manhattan; dat is nog een aanwijzing dat we meemoeten naar de overkant.

Meat

Ontwerp Sandor Nieuwenhuijs / Fotografie Victor Nieuwenhuijs / Distributie EYE Film Instituut

Het lijken geslachte varkens in een slachthuis, maar het zijn naakte vrouwenlijven die op hun kop hangen. De associatie met een slachthuis wordt versterkt door de prominente vermelding van de filmtitel Meat op deze poster.

De film is zeker geen aanklacht tegen vleesconsumptie, daarvoor is het beeld veel te esthetisch. Vermoedelijk is het ook geen horror, dan zou het bloed ervan afdruipen. Geen idee waar de film dan wel over gaat, maar het affiche nodigt uit om de titel direct te googelen. En dat is nou precies wat een promotioneel beeld moet doen: opvallen, prikkelen en stimuleren tot actie.

Win/Win

Ontwerp Joost Hiensch en Susanne Keilhack (Shosho) / Fotografie Victor Arnolds / Distributie Cinema Delicatessen

Een man in maatpak rookt een sigaretje, zijn blote voeten bungelend over een muurtje. Alsof hij op een steiger zit, aan een meertje, in een haven. Overal – maar niet hier, op de Amsterdamse Zuidas, met de in kil blauw licht badende kantoorkolossen, waarvan de neergaande lijnen subtiel verwijzen naar koersdalingen en bankencrisis. De kracht van dit affiche zit hem in de uitgekiende mate van informatieverstrekking: deze man is een buitenbeentje, zoveel is duidelijk, maar of die rol zelf verkozen is of niet, blijft in het midden. Het is precies de juiste dosering dubbelzinnigheid die je naar de bioscoop doet rennen.

Zonder pardon

Ontwerp De ontwerpconcurrent / Fotografie Vincent van den Hoogen / Distributie Independent Films

Het filmaffiche van Zonder pardon is eigenlijk een theateraffiche. De gelijknamige, gitzwarte theatervoorstelling van Theo Maassen werd met tien filmcamera’s geregistreerd en vervolgens uitsluitend in de bioscoop vertoond. Het affiche is niet meer dan een harde zwart-wit foto van een knielende Theo Maassen, biddend voor een beter Nederland. Het in beeld en tekst volledig symmetrisch ontworpen affiche doet het idee van de op vampiervleugels lijkende Rorschachtest van het decor nog extra versterken. De druipende vleugels en de enkele tekstregel in bloedrood doen de rest. Dit affiche laat zien waar het voor staat.