jpekker

Study in Obedience

rites1

The moment there is a flicker of doubt, a flicker of self criticism that becomes
visible to others, the magic falls away. You have to be believable.
You have to have no fear. If you don’t believe yourself, that’s your own problem.

De van oorsprong Duitse kunstenares Julika Rudelius (1968) maakt audiovisueel werk waarin ze het menselijk gedrag onder de microscoop legt. In het schitterende drieluik Tagged uit 2003 tonen een aantal allochtone jongens hun net aangeschafte, peperdure spijkerbroeken, blouses en schoenen, noemen ze de merken en vertellen wat het heeft gekost. In het minstens zo mooie Forever (2006) laat ze aan de rand van een zwembad vijf oude, voor veel geld vertimmerde vrouwen over schoonheid.

In de fascinerende dubbelvideo Study in Obedience – nog t/m 4 juli  te zien in Galerie Diana Stigter aan de Elandsgracht in Amsterdam – zoomt Rudelius (die vorig jaar werd bekroond met de Amsterdamprijs voor de Kunsten) in op weer een andere subcultuur: jonge, ambitieuze, strak in het pak gestoken Amerikaanse aspirant-politici, die door door de wol geverfde mannen op leeftijd in hun protserige kantoren worden uitgehoord over hun ambities en van advies worden voorzien. Het resultaat is een even theatraal als indringend kamerspel over echt en onecht, geloofwaardigheid en overtuigingskracht, en over jezelf zijn.