jpekker

Stem op de Cinema.nl Afficheprijs 2011

[slideshow id=1 w=487 h=687]


De filmposters van 170 Hz, Among Horses and Men, Code Blue, Majesteit en Sint zijn genomineerd voor de 11e Cinema.nl Afficheprijs. De voorselectie is gemaakt door een brede, deskundige vakjury, de winnaar wordt bepaald door het publiek. De uitreiking van de Cinema.nl Afficheprijs is op woensdag 28 september, tijdens het Nederlands Film Festival, live in de ‘VPRO Special’.

De meest besproken poster van het bijna afgelopen jaar is die van Dick Maas’ film Sint – met dank aan een andere regisseur, Johan Nijenhuis, die er met een kettingbrief voor zorgde dat er over de angstaanjagende kindervriend ruim 3000 klachten binnenkwamen bij de Reclame Code Commissie. Maar is het daarmee ook het beste affiche van 2011?

Dát is de inzet van de Cinema.nl Afficheprijs: de beste filmposter van het afgelopen jaar. Dat hoeft niet per se de mooiste te zijn, of de film met de meeste bezoekers, maar het gaat wel degelijk om het effect. Een goede poster wordt geacht wervend en communicatief te zijn. Hij moet de blikvanger zijn in het overvolle straatbeeld én opvallen tussen tientallen andere posters in de filmhuizen en multiplexen. Hij moet verleiden, ontregelen, vertederen, verrassen, shockeren, vragen of woede oproepen, en/of simpelweg informeren. Bij een zo groot mogelijk publiek. Maar dat wil dan weer niet zeggen dat het affiche van een kleine documentaire als Among Horses and Men bij voorbaat kansloos is.

Ook dit jaar maakte een vakjury een selectie uit het enorme aanbod (46 stuks!). 19 verschillende titels werden er genoemd door de achtkoppige jury, bestaand uit regisseur Martin Koolhoven, marketingexperts Monique van Schendelen en Paul Verstraeten, vormgevers Piet Schreuders en Lex Reitsma, Volkskrant-filmjournalist Bor Beekman, filmcontent producent René Mioch en het hoofd drama van de NTR Marina Blok; daarvan werden er tien meer dan twee keer genoemd.

Vijf filmposters steken er volgens de jury bovenuit: 170 Hz, Among Horses and Men, Code Blue, Majesteit en Sint. Opvallend: twee van de vijf werden gemaakt door Joost Hiensch en Susanne Keilhack van het Amsterdamse ontwerpbureau Shosho, en in twee andere had BLT & Associates de hand, het Amerikaanse bureau dat ook verantwoordelijk is voor de posters van films als True Grit en Biutiful.

Nu is het woord aan het publiek. Op cinema.nl kan tot en met dinsdag 27 september, 12.00 uur worden gestemd. De winnaar van de 11de Cinema.nl Afficheprijs wordt woensdagavond 28 september bekend gemaakt, rond 23.45 uur, live in de ‘VPRO Special’ over het Nederlands Film Festival.

De nominaties

170 Hz
Ontwerp: Shosho / Joost Hiensch en Susanne Keilhack
Fotografie: Rogier den Boer

Distributie: Cinéart

Dit is een affiche dat intrigeert, al was het maar door de kleurstelling en het lettergebruik. Het onderscheidt zich meteen van het gros van het filmaffiche-aanbod (maar toevallig niet van een ander genomineerd affiche, dat voor Code Blue). Als blikvanger voor dit speelfilmdebuut van Joost van Ginkel werd gekozen voor het beeld van twee zoenende tieners; de belichting en de sfeer eromheen is enigszins dreigend en mysterieus. De kijker vraagt zich af: gaat het om een thriller, een drama; wat is hier aan de hand? De koele, ingehouden typografie geeft de poster een smaakvolle, ja chique  uitstraling.


Among Horses and Men
Ontwerp: Bart Kaper

Fotografie: Marjoleine Boonstra
Distributie: Contact Film

Het affiche van Among Horses and Men bestaat uit weinig meer dan een staande, aflopende foto gemaakt door de regisseuse van deze documentaire, Marjoleine Boonstra. Terwijl je misschien eerder zou verwachten dat de gerenommeerde director of photography Martijn van Beenen een dergelijk beeld zou leveren. De op de kijker af rennende paarden lijken de vrijheid tegemoet te hollen. De door de ontwerper gebruikte ‘kistletter’ voor de titel sluit naadloos aan bij het onderwerp van de film. Opvallend: de vaak hinderlijk aanwezige credits, die eigenlijk op een standaard filmaffiche thuishoren, ontbreken hier. Dat bepaalt mede de kwaliteit van dit affiche.

Code Blue
Ontwerp: Shosho / Joost Hiensch en Susanne Keilhack
Distributie: Wild Bunch

Het affiche van Code Blue vertoont grote verwantschap met dat van Nothing Personal, de eerste film van regisseur Urszula Antoniak: beide tonen een naakt vrouwenlichaam en profil. Op Code Blue zit de vrouw in elkaar gedoken, ze is kwetsbaar en sterk tegelijk. Het aflopende rode kleurvlak over de zwart-witfoto heen versterkt het opgesloten gevoel en maakt de in wit geplaatste titel Code Blue – een medische term voor de toestand van een patiënt die acuut gereanimeerd moet worden – extra goed leesbaar. Een aangrijpend affiche dat in zijn eenvoud en directheid de toeschouwer raakt.

Majesteit
Ontwerp: BLT & Associates

Fotografie: Jaap Vrenegoor
Distributie: A-film

De poster van Majesteit is onmiskenbaar koninklijk en geladen met drama. Het beeld vertelt in één oogopslag het verhaal: een door het leven getekende koningin die nauwelijks nog in staat is haar besognes te verbergen in het licht van de openbaarheid. Daarom herkennen we in Carine Crutzen onmiddellijk Beatrix, ook al is ze geen look-a-like. Een krachtig beeld, vooral dankzij de geweldige foto van stillfotograaf Jaap Vrenegoor. Beatrix zou hem meteen afkeuren.

Sint
Ontwerp: Dick Maas (idee), BLT & Associates / Michael van Randeraat (uitvoering)
Distributie: A-film

Zes van de acht juryleden kozen het Sint-affiche in hun top5. ‘Perfect in effect’ en ‘De meest effectieve poster, omdat een affiche er vooral is om aandacht te trekken’, luidde het commentaar. Zelden was een filmposter in Nederland zo controversieel. Wekenlang bleef het onderwerp besproken in de media; iedereen had er een mening over. Missie geslaagd. Een monumentaal figuur, gebeiteld in een driehoek, zuigt je het affiche in. De staf is verworden tot een collectie vlijmscherpe sikkels. Het logo lijkt in bloed gedompeld. Dit affiche is streng en onheilspellend, wat het ernstigste doet vermoeden.