jpekker

Standbeeld voor kopstoot

Voor het schitterende Zidane, un portrait du 21e siècle volgden de beeldend kunstenaars Philippe Parreno en Douglas Gordon de geniale Franse voetbalster Zinédine Zidane tijdens één thuiswedstrijd van Real Madrid, in april 2005 tegen Villarreal. Van de aftrap tot het laatste fluitsignaal. Met zeventien camera’s, waaronder twee high definition camera’s met een statief van 1,20 meter. Er was toestemming nodig van het Pentagon om die buiten de Verenigde Staten en voor het eerst voor burgerdoeleinden te gebruiken. Parreno en Douglas focussen louter op Zidane. Dan weer van ver af, met grofkorrelige beelden, dan weer zo dichtbij dat elk zweetdruppeltje is te zien. De postrockpioniers van Mogwai verzorgden de soundtrack.

Pratende hoofden ontbreken, net als beelden uit Zidanes jeugd en zijn mooiste doelpunten. In de rust zijn journaalbeelden te zien van wat er die dag verder gebeurde. Onder in beeld verschijnen bespiegelingen van Zidane. Real wint. Zidane geeft een voorzet waaruit wordt gescoord. Tot slot wordt hij uit het veld gestuurd. Dan verschijnt de tekst ‘Magic is something very close to nothing at all’ onder in beeld.

Parreno en Gordon maakten bepaald geen standaard-documentaire. Je kunt je zelfs afvragen of Zidane, un portrait du 21e siècle wel een documentaire is. Nu.nl sprak destijds van een “pretentieus portret van Zidane dat weinig meer op levert dan loze plaatjes en zinloze bespiegelingen”. De uitsmijter: “Voetballiefhebbers waren beter af geweest met een traditioneel portret van Zidane, compleet mét kopstoot.

Tsja. Die fameuze kopstoot, in de WK finale van 2006 uitgedeeld aan de verschrikkelijke Italiaanse verdediger/houthakker Marco Materazzi, is nu vereeuwigd in een eigen kunstwerk. Het beeld werd vervaardigd door Adel Abdessemed, een kunstenaar uit Algerije, het land waar Zidane’s ouders vandaan komen. Het beeld is te zien in de David Zwirner Gallery in New York.