jpekker

Roken schaadt de gezondheid – Part II

Romy Schneider dronk, gebruikte medicijnen en rookte als een schoorsteen, toch is op het affiche voor een grote Gentse expositie over haar leven en werk een sigaret uit haar hand verwijderd.

Curator Daniela Sannwald spreekt schande van de aantasting van het beeld van de Hongaarse fotografe Eva Sereny: “Die sigaret is essentieel om te typeren hoe ze was. Roken was geen misdaad, weghalen van de sigaret uit het beeld is dat wel”. Volgens Patrick Duynslaegher, artistiek directeur van het Internationaal Filmfestival van Gent, is er sprake van een misverstand. “Op het affiche, onderaan de foto, is boven haar hand een band met informatie geplaatst, zodanig dat er enkel nog een stukje sigaret bovenuit stak. De persoon die de affiche maakte, heeft toen beslist om dat stukje sigaret te verwijderen”.

Het voorval staat niet op zichzelf. Een paar jaar geleden raakte Monsieur Hulot, het beroemde typetje van de roemruchte filmmaker Jacques Tati, zijn pijp kwijt op de poster voor een grote Tati-tentoonstelling in de Cinematheque Française in Parijs. In plaats daarvan fotoshopten de censoren een mal speelgoed-windmolentje met felgele wieken in zijn mond.

De Nationale Bibliotheek in Parijs verwijderde op de poster voor een expositie over zijn leven de sigaret die de kettingrokende Franse filosoof Jean Paul Sarte vasthield van een beroemde foto van Boris Lipnitzky, om een aanklacht te ontlopen wegens het schenden van de tabakswet die sinds 2001 in Frankrijk van kracht is. Deze wet verbiedt reclame-uitingen voor roken. Vanwege deze wet werd ook de poster van Coco avant Chanel verboden, waarop de beroemde modeontwerpster, gespeeld door Audrey Tautou, rokend stond afgebeeld.

In Oostenrijk zijn het geen sigaretten die voor ophef zorgen, maar piemels. Het Weense Leopold Museum heeft een kleine 200 affiches met drie naakte voetballers laten afplakken, nadat een storm van protest was opgestoken. De reacties waren van dien aard, dat het museum voor de veiligheid van de bezoekers vreesde.

Het betreft een reproductie van een kunstwerk van het Franse duo Pierre & Gilles, getiteld ‘Vive la France’, dat het Leopold Museum gebruikte om reclame te maken voor de expositie ‘Nackte Männer’, over de manier waarop het naakte mannelijk lichaam in de loop van de geschiedenis is afgebeeld. “We zijn niet echt blij met de situatie. Je hoopt altijd dat we vooruitgang hebben geboekt, dat we nu in de 21ste eeuw zijn”, aldus een woordvoerder van het museum.