jpekker

Protagonists van Martine Stig: de zichtbare werkelijkheid getransformeerd in een toekomstscenario

Stig_Play

Grauwgrijze beelden van asfalt en beton en glinsterende kantoorgevels worden afgewisseld met shots van een vrouw op hoge hakken en een zakenman in pak, lange slagschaduwen en close-ups van zijn attachékoffertje. Als vanzelf slaat de fantasie op hol: wie zijn deze mensen? Wat hebben ze met elkaar te maken? Is zij zijn minnares? Waar speelt deze verboden romance zich eigenlijk af?

Het is een overbekend thema in de beeldende kunst; talloos zijn de kunstenaars die spelen met onze neiging om verbanden te willen leggen in de chaotische realiteit.

Met de expositie Protagonists doet ook Martine Stig (Nijmegen 1972) een duit in het zakje. In hoeverre beïnvloedt beeldcultuur onze ervaring van de zichtbare werkelijkheid?, vraagt Stig zich af. Kunnen we met ons voorstellingsvermogen nog voorbij de beeldenvloed die ons heeft gevormd?

MS_sutori_01-711x400

In de fijne kunstruimte van De Nederlandsche Bank zijn twee van Stigs films te zien: Suto-ri- (uit 2007) en Play (2009), waarin zij gebruik maakt van een soort collectief onderbewuste van cinematografische clichés.

Voor het 10 minuten durende Play filmde Stig wekenlang met een verborgen camera de straten en inwoners van New York; voor het 20 minuten Suto-ri- (‘geschiedenis’ in het Japans) paste ze min of meer hetzelfde procedé toe in Tokyo. De uitgekiende montage en de dito geluidsband, waarop stadsgeluiden subtiel zijn vermengd met flarden sfeerrijke muziek, gevoegd bij de voorkennis van de kijker en zijn vertrouwdheid met film- en televisiebeelden, maken dat je wel een verband moet gaan zien in de ‘gestolen’, observerende beelden waaruit beide films zijn opgebouwd.

De kortfilms worden gecombineerd met twee fotoseries, Cauchy Horizons (2013) en Ante (2010), waarin Stig, ook weer voortbouwend op cinematografische clichés (uit science-fictionfilms), de zichtbare werkelijkheid in een toekomstscenario transformeert.

cauchy

Voor Cauchy Horizons toog ze naar vier steden in transitie; van de talrijke kleur- en zwart-witfoto’s die ze er schoot, maakte Stig een lange, schrander ‘gemonteerde’ strip die de onzichtbare toekomst zichtbaar maakt. Voor Ante posteerde ze zich naast een schoolfotograaf in klassen over de hele wereld. Maar Stig maakte geen klassieke klassenfoto’s, zij focust op een van de leerlingen, waarop je dan, omdat ze zijn losgezongen van hun context, als vanzelf je eigen dromen gaat projecteren.

Protagonists van Martine Stig T/m 7/3 in De Nederlandsche Bank, Westeinde 1. Op werkdagen op afspraak te bezichtigen. Telefoon: 020-5242183 (legitimatie verplicht).