jpekker

De niet te reproduceren reproducties van Ryan McGinness

13435492913_2c55de0b41_z

Een van de fijnste werken in het Rotterdamse Museum Boijmans Van Beuningen is een beeld van Maurizio Cattelan: de Italiaanse kunstenaar liet een gat zagen in de vloer van een zaal vol negentiende-eeuwse schilderijen en posteerde daarin een naar zijn eigen beeld geschapen mannetje dat met onbevangen blik naar de oude meesters kijkt.

Dit zelfportret, waarmee Cattelan een overtuigend spel speelt met echt en namaak, werkelijkheid en suggestie, is een van de tweehonderd werken uit de vaste collectie van het Boijmans die de Amerikaanse kunstenaar Ryan McGinness natekende voor zijn expositie ‘Art History Is Not Linear (Boijmans)’, nu te zien in VOUS ETES ICI.

Untitled (Black Hole, Dark Energy 24.4) (2014)

McGinness (Virginia Beach, 1972) groeide op aan de westkust van de VS, was na zijn studie een tijdje assistent-curator in het Andy Warholl Museum in Pittsburgh en werkte vervolgens als grafisch ontwerper. Nu woont en werkt hij in New York; zijn kunst is aangekocht door onder meer het MoMA en de Saatchi Gallery

Hij is sterk beïnvloed door de surf- en skate-cultuur, door graffiti en pop-art, zo tonen de stripachtige symbolen die McGinness destilleerde uit de iconische werken uit het Boijmans. Van die, met de computer gestroomlijnde icoontjes liet hij vervolgens mallen maken, zodat hij ze zo vaak als hij maar wilde kon reproduceren.

cattelan

Ryan McGinness_Art History is not Linear

Acht grote, kleurrijke, vrolijk stemmende schilderijen zijn het resultaat. Het zijn gelaagde zoekplaatjes, waarin je meer ontdekt naarmate je er langer naar kijkt. Als je er niet uitkomt, kun je te rade gaan bij de zwart-witposter bij de entree van de galerie. Daarop zijn alle 200 werken afgebeeld. Erbij staan nummers die verwijzen naar drie vuistdikke ringbanden, waarin alle schetsen en tussenstadia zijn opgenomen. Het proces is net zo belangrijk als de werken zelf.

Dat is ook het uitgangspunt van een tweede expositie, in de galerie van Ron Mandos: ‘Everything is Everywhere’ met schilderijen uit de series ‘Mindscapes’ en ‘Black Holes’. In een zaal is precies te zien hoe de expositie tot stand is gekomen, op een groot scherm draait een kortfilm waarin McGinness aan het werk is in zijn studio in New York.

Ryan McGinness_Everything is Everywhere

Ook in de ‘Mindscapes’ zijn onnoemlijk veel strak-gestroomlijnde figuurtjes over, door en aan elkaar aangebracht, van punaises, een haas op de rug van een schildpad, Man Ray’s metronoom met oog, mannetjes die zo uit de schilderijen van Jeroen Bosch lijken te zijn weggelopen en Glassex-flesjes met armen en vrouwelijke heupen. Sommige zijn rechtstreeks op de galeriemuren aangebracht: reproduceerbaar en toch site-specific.

De ‘Black Holes’ bestaan eveneens uit ontelbare lagen. Hier echter geen figuurtjes, maar geometrische figuren, die uit een spirograaf afkomstig lijken. Grijs en zwart op zwart of in alle kleuren van de regenboog.

Year_2008_1

Het mooist zijn de fluoriserende zwarte gaten in een verduisterde ruimte achterin de galerie: het zijn hallucinante cirkels met zwierige tentakels aan de randen. De uitgekiende belichting zorgt voor een magische ervaring. Een ervaring die niet reproduceerbaar is.

Notabene: in the American Book Center is zaterdag 12/4 de presentatie van het kunstenaarsboek Everything Is Everywhere met werken uit beide exposities. Ryan McGinness zal vanaf 15.00 uur zijn boek signeren. De ‘Art History Is Not Linear (Boijmans)’-poster is voor € 50,00 te koop bij VOUS ETES ICI.

Ryan McGinness, Everything Is Everywhere, t/m 10/5 in Galerie Ron Mandos, Prinsengracht 282. Art History Is Not Linear (Boijmans), t/m 10/5 in VOUS ETES ICI, Ms. van Riemsdijkweg 41A