jpekker

Nieuw logo voor Amsterdam

media_xl_2085658

De gemeente Amsterdam krijgt een nieuw logo. Het lijkt sprekend op het oude. De drie rode Andreaskruizen blijven – natuurlijk – onder elkaar staan. Ook de tekst ‘Gemeente Amsterdam’ is gehandhaafd, alleen zijn de woorden niet naast elkaar maar onder elkaar geplaatst.

Kosten: 100.000 euro.

De nieuwe huisstijl is vooral ‘compacter’, aldus de gemeente. ‘Doordat de woorden nu onder elkaar staan, creëer je meer eenheid’, aldus ontwerper Edo van Dijk van het gerenommeerde bureau EdenSpiekerman.

Amsterdam denkt de ontwerpkosten snel terug te verdienen. Nu worden er namelijk nog 250 verschillende soorten enveloppen gebruikt; dat worden er 25, waardoor de gemeente groter kan inkopen en een scherpere prijs kan bedingen. De oude enveloppen worden overigens eerst opgemaakt. Niet iedereen doet mee: ‘COR Amsterdam bespaart ton door eigen logo te handhaven’, twitterde de Centrale Ondernemingsraad van de Stad.

001_RBIAdam-image-ORNET5310I01

Op Twitter verschenen ook al snel de nieuwe huisstijlen van Kampen en Duckstad…

duckstad

De restyling staat in een lange traditie: toen het aantal stadsdelen in de zomer van 2010 van veertien naar zeven werd teruggebracht, werden dezelfde twee bureaus als nu ingehuurd om de logo’s – minimaal – aan te passen: EdenSpiekerman en Thonik.  Het ‘nieuwe’ logo dat Studio Dumbar in 2008 maakte voor de gehele Rijksoverheid was hetzelfde als het al bestaande logo van het ministerie van Algemene Zaken. Voor de ‘reproductie’ van het logo als rijkslogo ontving Studio Dumbar destijds 60.000 euro. Eind vorig jaar kreeg het Philipslogo een opknapbeurt; ook het nieuwe Philips-logo, dat innovatie moet uitstralen en het bedrijf dichter bij de gewone mensen moet brengen, lijkt als twee druppels op het oude…