jpekker

Minimalistisch campagnebeeld beklad met rode viltstift

Campagnebeeld

Het International Film Festival Rotterdam heeft een nieuw campagnebeeld. Of beter: het minimalistische campagnebeeld van vorig jaar is uit de losse pols (gelukkig niet met een ‘handgeschreven’ computerfont) met een rode marker voorzien van namen van filmmakers en programmaonderdelen: Tiger Awards Competition, Cinema Reloaded, Peter Mettler, Carsten Aschmann (wie?), Where is Africa?, Tsai Ming-liang (wat komt die nu weer doen?). Ook Harmony Korine staat er prominent op, wiens Mister Lonely vorig jaar niet goed genoeg werd geacht voor vertoning. En Cameron Jamie, een van de favorieten van directeur Rutger Wolfsen.

Het affiche voor de 39e editie is ontworpen door 75B, het Rotterdamse grafisch ontwerp-collectief dat vorig jaar tekende voor een opvallende make-over: de eens zo stoere Rotterdamse tijger werd teruggebracht tot een soort welpje in de stijl van Dick Bruna: een kogelrond kopje met zachte ronde oortjes, dat het eigenzinnige en toekomstgerichte karakter van het IFFR moest onderstrepen.

De star voor zich uit kijkende welp markeert het voorlopige einde van een omgekeerde evolutie. Van volwassen naar kinderlijk, van verfijnd naar simplistisch, van veelzeggend naar onnozel.

Bij de eerste editie in 1972 werden de uitingen van het Rotterdams filmfestival nog gesierd door een volwassen Bengaalse tijger, een bedreigde diersoort, om te onderstrepen dat er op het festival vooral bedreigde films werden vertoond. Voor de festivaledities van 1987 tot 1994 werd het gezicht van het festival bepaald door het legendarische Rotterdamse vormgevercollectief Hard Werken. Zij maakten een krachtige tijgerkop (die overigens vaak voor een leeuw werd aangezien), die in allerlei gedaantes op de festivalposters verscheen: als mozaïek, in neon, als zandsculptuur, als een tekening op straatstenen, als een reliëf in brandend hout.

Van 1995 tot 2007 gebruikte het IFFR een heldere, simpele tijger van Max Kisman, ontleend aan een Indiase miniatuur uit 1740. Dat dartele beestje stond ook al voor vernieuwing (hij springt vooruit), maar had zijn blik nog gericht op het verleden (de kop is naar achteren gedraaid).

Het International Film Festival Rotterdam is van 27 januari t/m 7 februari 2010.