jpekker

Marlene Dumas’ portret van Romana Vrede is meer waard dan alle andere schilderijen in de portrettengalerij bij elkaar

Voorafgaand aan het Gala van het Nederlands Theater zijn in de Schouwburg portretten onthuld van de actrices Romana Vrede en Karina Holla, de winnaars van de Theo d’Or in 2017 en 2018. De portretten zijn gemaakt in opdracht van de Stichting Oeuvre Jan van der Vossen, genoemd naar kunstenaar Jan van der Vossen (1948-1998) die zich jarenlang heeft ingespannen voor zowel de kunst- als de theaterwereld. 

Het portret van Holla, die vorig jaar de Theo d’Or won voor haar rol in Romp van De Gemeenschap, is gemaakt door Jacqueline de Jong, aan wie het Stedelijk Museum de afgelopen zomer een groot retrospectief wijdde. Romana Vrede, die een jaar eerder de de Theo d’Or won met haar rol van Susan in Race van het Nationale Theater, vroeg Marlene Dumas haar te portretteren. Haar honorarium van 7.500 euro schonk Dumas aan de reprisetournee van Vrede’s voorstelling Who’s Afraid of Charlie Stevens.

Haar portret is meer waard dan alle andere schilderijen bij elkaar, wat enige complicaties heeft. ‘De plek wordt uitgezocht door de Schouwburg, maar ik heb ze aangeraden het bijvoorbeeld in het trappenhuis te hangen, waar het goed zichtbaar is, maar waar niemand erbij kan,’ aldus Erik Hermida, secretaris van de Stichting Oeuvre Jan van der Vossen.

Het werk blijft eigendom van de Stichting, maar de Schouwburg is verantwoordelijk voor de verzekering. ‘Met Marlene Dumas is afgesproken dat de restauratiewaarde wordt verzekerd; als het schilderij met de Schouwburg afbrandt, is het toch niet te vervangen en de Stichting Oeuvre Jan van der Vossen hoeft in een dergelijk geval de waarde niet vergoed te hebben. Als het echter van de muur zou vallen en gerestaureerd moet worden, dan is dat wel verzekerd.’

Hannah Hoekstra mag nu ook een kunstenaar kiezen, Ramsey Nasr niet, want hij is al geportretteerd door Paolo Ventura, nadat hij in 2015 de Louis d’Or won voor zijn rol in The Fountainhead. Het portret van Bruno Vanden Broecke, die vorig jaar de Louis d’Or won, is nog niet gemaakt; hij was niet bereikbaar voor de Stichting Oeuvre Jan van der Vossen.