jpekker

Onbegrijpelijk Liverpool

fmdownload

Vorig jaar was ik bij de wereldpremière van Lisandro Alonso’s Liverpool op het festival van Cannes (na afloop was er, net als bij Marco Borsato’s The Silent Army, een staande ovatie). Naast me zat Sandra den Hamer, directeur van het Filmmuseum dat de film had aangekocht voor distributie. Na afloop vroeg ze hoe ik de film precies begrepen had, en wat ik dacht dat nu precies de verhouding is tussen de inerte jongeman die een reis maakt door het besneeuwde, meest zuidelijke puntje van Argentinië en het zwijgzame meisje.

Het was een vraag uit bezorgdheid, denk ik. De stijl van Alonso is zo uitgebeend dat er eigenlijk geen touw aan het verhaal is vast te knopen. Je moet afgaan op je intuïtie, en eigenlijk maakt het helemaal niet uit of het klopt of niet. Het gaat ook niet om de precieze familieverhoudingen, maar om de gevolgen van die verhoudingen, de plek waar je opgroeit, de wereld om je heen.

Zondag 7 juni worden Lisandro Alonso’s La Libertad (2001), Los Muertos (2004) en Liverpool (2008) vertoond in het Filmmuseum. Na afloop van de vertoningen is er gelegenheid om vragen te stellen. De Argentijnse regisseur is veel opener en vrolijker dan zijn hermetische films misschien doen vermoeden.