jpekker

l’Amour des Moules van Joost Hiensch en Susanne Keilhack wint Cinema.nl Afficheprijs 2012

De poster van l’Amour des Moules, ontworpen door Joost Hiensch en Susanne Keilhack (Shosho), is bekroond met de Cinema.nl Afficheprijs 2012. De prijs bestaat uit 2.500 euro en een wisseltrofee: een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten (1936), ontworpen door Titus Leeser.

Het winnende affiche springt in het oog door de compositie en het kleurgebruik; het intrigeert doordat de visuele vormen mooi doch raadselachtig zijn. Wat zien we precies? Een decolleté? Een zwembad? Nee, het gaat over mosselen. De poster verbeeldt fraai de licht erotische connotatie van de mossel.

“Prikkelend, en ik hou niet eens van mosselen,” schreef een van de stemmers. “Intrigerend: wat is het nou eigenlijk? De poster ademt precies dezelfde poëtische sfeer als de film. Mooie kleuren: de koude zee,” noteerde een ander. “Ook als vrouw wordt mijn blik meteen getrokken naar dit decolleté, of is het toch iets anders?,” schreef een derde stemmer.

L’amour des moules bleef Doodslag van Marc Koppen en Theo Maassen (Scherpontwerp), Kyteman Now What? van Pieter Vos en Merel Snel (75b) en De Heineken Ontvoering en Kauwboy (beide ontworpen door Brat Ljatifi (Brat Creative Works) ruim voor in de online-stemming.

Keilhack en Hiensch vormen het Amsterdamse ontwerpbureau Shosho, dat niet alleen filmposters ontwerpt, maar ook visuele effecten en animaties voor film en televisie maakt, en interactieve programma’s voor culturele instellingen en bedrijven ontwikkelt. Keilhack en Hiensch wonnen de Cinema.nl Afficheprijs vorig jaar ook al, met hun poster voor 170 Hz. Eerder waren ze al twee keer genomineerd: in 2010 voor Win/Win, in 2009 voor Nothing Personal.

l’Amour des Moules, een documentaire van Willemiek Kluijfhout, is 27 september door Cinema Delicatessen in de Nederlandse filmhuizen en bioscopen uitgebracht.

De winnaar van de 12de Cinema.nl Afficheprijs is donderdagavond 4 oktober uitgereikt in De Talkshow van het Nederlands Film Festival, gepresenteerd door Isolde Hallensleben.

De Cinema.nl Afficheprijs is in 2001 in het leven geroepen om een onderbelicht, maar belangrijk onderdeel van de filmpromotie naar een hoger peil te brengen. De winnaar wordt bepaald door het publiek. De voorselectie is gemaakt door een vakjury, bestaande uit Bor Beekman (filmjournalist de Volkskrant), Marina Blok (hoofd drama van de NTR), John Durie (Strategic Film Marketing), Martin Koolhoven (regisseur), Carolyn van Liefland (Wolff Bioscopen), René Mioch (filmcontent producent), Max van Praag (Consultant filmdistributie en bioscoop), Lex Reitsma (vormgever), Marinka Reuten (vormgever), Alex de Ronde (directeur Het Ketelhuis), Monique van Schendelen (filmpubliciteitsexpert), Piet Schreuders (vormgever) en Paul Verstraeten (marketingexpert). De jury beoordeelde niet alleen op artistieke criteria; de posters worden ook geacht communicatief en wervend te zijn.

De Cinema.nl Afficheprijs Eregalerij

2012 l’Amour des Moules (ontwerp Joost Hiensch en Susanne Keilhack)
2011 170 Hz (ontwerp Joost Hiensch en Susanne Keilhack)
2010 Zonder pardon (ontwerp Marc Koppen en Theo Maassen)
2009 Angst (ontwerp Sander Plug)
2008 De muze (ontwerp Silvia Vergeer)
2007 Ellen ten Damme – As I Was Wondering Where This Mixed-Up Little Life of Mine Was Leading To (ontwerp Paul Postma)
2006 Diep (ontwerp Brat Ljatifi)
2005 06/05 (ontwerp Frank Kampes)
2004 Grimm (ontwerp Alex van Warmerdam)
2003 Van God los (ontwerp Gijs Kuijper)
2002 Minoes (ontwerp Michael van Randeraat)
2001 Îles flottantes (ontwerp Brat Ljatifi)