jpekker

L’amour des moules, Doodslag, De Heineken Ontvoering, Kauwboy en Kyteman Now What? genomineerd voor 12e Cinema.nl Afficheprijs

De filmposters van L’amour des moules, Doodslag, De Heineken Ontvoering, Kauwboy en Kyteman Now What? zijn genomineerd voor de 12e Cinema.nl Afficheprijs. De voorselectie is gemaakt door een brede, deskundige vakjury; de winnaar wordt bepaald door het publiek. De uitreiking van de Cinema.nl Afficheprijs is op donderdag 4 oktober tijdens het Nederlands Film Festival.

Een recordaantal van 67 affiches maakte kans op de 12e Cinema.nl Afficheprijs, een publieksprijs voor de beste filmposter van het afgelopen jaar. Volgens de vakjury, afkomstig uit alle geledingen van de filmwereld, staken er vijf bovenuit: L’amour des moules, Doodslag, De Heineken Ontvoering, Kauwboy en Kyteman Now What?.

Opvallend: twee van de vijf filmposters werden gemaakt door Brat Ljatifi, die de Afficheprijs al twee keer eerder won. Ook de winnaars van vorig jaar, Joost Hiensch en Susanne Keilhack van het Amsterdamse ontwerpbureau Shosho, maken opnieuw kans op de prijs, net als de winnaar van 2010, Marc Koppen.

Het woord is nu aan het publiek. Op Cinema.nl/afficheprijs kan tot en met woensdag 3 oktober, 12.00 uur worden gestemd. Stemmers maken kans op tickets voor het Gouden Kalf Gala. De winnaar van de 12e Cinema.nl Afficheprijs (bestaand uit een bedrag van 2.500 euro en een wisseltrofee: een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten, ontworpen door Titus Leeser) wordt donderdagavond 4 oktober bekendgemaakt op het Nederlands Film Festival in de talkshow gepresenteerd door Isolde Hallensleben.

L’amour des moules
Ontwerp: Joost Hiensch en Susanne Keilhack (Shosho)
Door compositie en kleurgebruik springt dit affiche direct in het oog; het intrigeert doordat de visuele vormen mooi maar raadselachtig zijn. Wat zien we precies? Een décolleté? Een zwembad? Nee, het gaat over mosselen, lezen we een seconde later. Een documentaire over mosselen. Dat maakt nieuwsgierig. De licht-erotische connotatie van de mossel wordt fraai verbeeld door deze poster. De typografie is sfeervol. Dit affiche durft af te wijken van de gebaande paden en toch gaat er een wervende werking vanuit en is het direct als filmaffiche herkenbaar. Een voltreffer.

Doodslag
Ontwerp: Marc Koppen en Theo Maassen (Scherpontwerp)
Het affiche van Doodslag is curieus en intrigerend tegelijk. Curieus omdat het niet duidelijk is waarover het gaat (een bokswedstrijd?), intrigerend omdat het beeld onvermijdelijk is. De gebutste kop van Theo Maassen heeft de aantrekkingskracht van een landkaart. Het beeld dwingt tot het doen van ontdekkingen. Wie is deze man? Is hij slachtoffer of dader? Vind ik hem aardig of eng? De rigoureuze keuze om het gehavende gelaat zo pontificaal af te beelden is moedig. En wordt beloond. Het beeld blijft nog lang nazoemen in je hoofd.

De Heineken Ontvoering
Ontwerp: Brat Ljatifi (Brat Creative Works)
De poster van De Heineken Ontvoering valt op door een conventioneel, maar ijzersterk, bijna mythisch beeld. Het is een mooie compositie met als aandachtstrekker de krachtige kop met wijze blik van Rutger Hauer/Freddy Heineken. Ook intrigerend: het slachtoffer staat boven de daders. Onder hem de wat knullige boeven, waarbij de op Willem Holleeder gebaseerde Reinout Scholten van Aschat/Rem net iets meer ruimte krijgt en net iets intelligenter kijkt. Ook het op The Godfather geënte titelbeeld is fraai en goed geplaatst.

Kauwboy
Ontwerp: Brat Ljatifi (Brat Creative Works)
Het beeld op het affiche van Kauwboy is mooi, rustig en ook wel ontroerend. Je kijkt er graag naar. Tegelijk communiceert het klip en klaar waar de film kennelijk over gaat: over een jongen en een kauw. Dat ze alle twee een andere kant uit kijken (nota bene: beider blik is naar buiten gericht, dwars tegen sommige ouderwetse ontwerpregels in) maakt het affiche raadselachtig, spannend, intrigerend en dus effectief. De plichtmatige opsomming van credits vormt een bijna abstract en daarom harmonieus onderdeel van het ontwerp.

Kyteman Now What?
Ontwerp: Pieter Vos i.s.m. Merel Snel (75b)
Het intrigerende affiche van de documentaire Kyteman Now What? valt op door het eigenzinnige gebruik van typografie – scheef  geplaatste letters die aan het hoofd van Kyteman zijn ‘geplakt’, als ware het schallende trompetten. Anders dan je zou verwachten is Kyteman niet trompet spelend gefotografeerd, maar terwijl hij een sigaret aansteekt. De stand van zijn handen en vingers wekken echter wél de suggestie dat hij een instrument bespeelt. Het zwarte silhouet, in combinatie met de zwarte en witte letters, zorgt voor een groot contrast, dat het affiche extra doet opvallen.

Reglementen

Voor de Cinema.nl Afficheprijs 2012 komen in aanmerking alle affiches van Nederlandse speelfilms en documentaires die in het jaar voorafgaand aan het Nederlands Film Festival als hoofdfilm in de Nederlandse bioscopen of filmhuizen hebben gedraaid of op het filmfestival in première gaan. Ook het affiche van de kortfilm The Monster of Nix kon meedingen, omdat EYE de film als ‘stand alone’ heeft uitgebracht.

Posters die niet op tijd klaar zijn, dingen het volgend jaar mee (en posters die de vorige editie nog niet klaar waren, zoals Hou me vast: De Dijk, dingen deze editie mee).

Het gaat om affiches in gedrukte vorm, die bedoeld zijn als aanplakbiljet. Flyers of folders komen dus niet in aanmerking; het minimumformaat is A1.

In aanmerking komen de posters die gebruikt worden bij de bioscoopuitbreng, niet die op festivals worden gebuikt. Ook teaser-affiches en posters voor re-releases (zoals Spetters), televisiefilms (Cop vs Killer) of ‘direct to dvd’-producties (Amsterdam Heavy) komen niet in aanmerking voor de prijs.

De preselectiejury

Een jury afkomstig uit alle geledingen van het vakgebied bepaalt welke vijf affiches worden genomineerd uit het complete aanbod. De voorselectie voor de 12e editie van de Cinema.nl Afficheprijs is gemaakt door Bor Beekman (filmjournalist), Marina Blok (hoofd drama van de NTR), John Durie (Strategic Film Marketing), Martin Koolhoven (regisseur), Carolyn van Liefland (Wolff Bioscopen), René Mioch (filmcontent producent), Max van Praag (Consultant filmdistributie en bioscoop), Lex Reitsma (vormgever), Marinka Reuten (vormgever), Alex de Ronde (directeur Het Ketelhuis), Monique van Schendelen ((film)publiciteits expert), Piet Schreuders (vormgever) en Paul Verstraeten (marketing expert). De 13 preselectiejury gaf punten aan 26 van de 67 ingezonden posters; 12 posters kregen 6 of meer punten. Een eerste plek leverde 5 punten op, de vijfde plek 1 punt.

De Cinema.nl Afficheprijs Eregalerij

2011  170 Hz  (ontwerp Susanne Keilhack en Joost Hiensch)
2010  Zonder pardon  (ontwerp Marc Koppen en Theo Maassen)
2009  Angst  (ontwerp Sander Plug)
2008  De muze  (ontwerp Silvia Vergeer)
2007  Ellen ten Damme – As I Was Wondering Where This Mixed-Up Little Life of Mine Was Leading To (ontwerp Paul Postma)
2006  Diep  (ontwerp Brat Ljatifi)
2005  06/05  (ontwerp Frank Kampes)
2004  Grimm  (ontwerp Alex van Warmerdam)
2003  Van God los  (ontwerp Gijs Kuijper)
2002  Minoes  (ontwerp Michael van Randeraat)
2001  Îles flottantes  (ontwerp Brat Ljatifi)