jpekker

Kunst langs het kunstgrasveld

Ze vormen een fraai Droste-effect, de tien borden rond het tweede (kunstgras)veld van ASV Arsenal, aan het IJsbaanpad pal achter het Olympisch Stadion. Ze zijn niet van lokale middenstanders of autobedrijven, maar er staan voetballers op. Of beter: er liggen voetballers op. Kermende voetballers.

Bij sommigen rijst het vermoeden dat ze zich enorm aanstellen. Anderen hebben echt pijn. Ze liggen languit, en grijpen naar hun knie of scheenbeen. Sommigen zijn opgerold als een foetus, of bijten in het gras – precies zoals amateursvoetballers dat iedere zaterdag en zondag doen, vrij naar hun grote voorbeelden die spelen bij Barcelona, Manchester United of Ajax.

‘Tien manieren om geblesseerd te blijven liggen’ heet de fotoserie gemaakt door Hans van der Meer, en hij maakt deel uit van het ‘voetbal- en kunstproject’ Terreinwinst. Op en rond het tweede veld en in het clubhuis van Arsenal worden tot en met het voorjaar van 2011 in vier etappes kunstwerken geplaatst van elf kunstenaars; het kunstgasveld verandert langzaam maar zeker in een kunstveld (‘Let op! Er is kunst ingezaaid’, luidt de ondertitel van het project).

Terreinwinst is een initiatief van de club, met steun van de Stichting Kunst en Openbare Ruimte (SKOR), het Fonds voor beeldende kunsten, vormgeving en bouwkunst (BKVB) en Stadsdeel Zuid. Er zijn gerenommeerde fotografen, schilders, vormgevers en beeldhouwers geselecteerd en aanstormende talenten, die ‘op speelse en gedreven wijze de confrontatie op en rond het veld van ASV Arsenal aangaan’ en ‘met verzorgd spel en offensieve interventies – die tot het randje mogen gaan – het publiek verrassen’. De club hoopt met het project een ‘kritisch discours’ op gang te brengen tussen sport, spel, recreatie en kunst.

De aftrap werd verricht door Van der Meer, die furore maakte met foto’s van Hollandse voetbalvelden, en Marieken Verheyen. Zij reisde afgedankte voetbalshirts van ASV Arsenal achterna die enkele jaren geleden door een speling van het lot terechtkwamen in het binnenland van Gambia. Verheyen traceerde ze en maakte fraaie panoramafoto’s van jonge spelers – in karakteristieke hurkzit – in de oranje/witte outfit van Arsenal met Amsterdamse sponsorreclame. Achter hen is hun leefomgeving zichtbaar: een dorp, een stoffig voetbalveld, een droge weidse vlakte of mensen uit het dorp die zijn uitgelopen om het schouwspel van het fotograferen te bekijken.

Begin volgend jaar is de volgende onthulling, van werk van beeldend kunstenares en fotografe Paulien Oltheten en de vormgevers van het Haagse LUST / Typography, Design & Propaganda (een interactieve voetbal als alles lukt). Later zal Peter Stel nog enorme megafoons op het hek rond het veld bevestigen, waarmee supporterts luidkeels hun team kunnen aanmoedigen. De Duitse kunstenaar Helmut Dick is van plan bij een van hoeken van het veld een ‘ondergrondse voetbalaltaar’ te maken, met een menselijke schedel, gecamoufleerd als voetbal, die klaar ligt voor de hoekschop.

Erik Kessels, medeoprichter van reclamebureau KesselsKramer, grafisch ontwerper, curator en fotoverzamelaar, wil een standbeeld oprichten voor de amateurvoetballer die zijn plas niet meer kan ophouden. De wildplasser komt aan de rand van het terrein te staan, in de buurt van de begroeiing. Hij zal natuurlijk het clubtenue van ASV Arsenal dragen.

De foto’s van Hans van der Meer en Marieken Verheyen zijn te zien langs het tweede beld van ASV Arsenal. In de kantine is een loop van Van der Meers voetbalfilms te zien. Zie ook www.terreinwinst.com.

(Dit artikel is eerder verschenen in Het Parool)