jpekker

Jordy Koevoets’ trage tegenhanger tegenover de vluchtige doch machtige televisiewereld

Eigenlijk had Jordy Koevoets’ expositie ‘The New Punk #2: Beste Matthijs’ vorige week al moeten openen in The Small Museum, een kastje op de gevel van Paradiso dat vroeger dienstdeed als mededelingenbord voor de Vrije Gemeente. Maar toen kunstenaar bezig was met de installatie van zijn werk, een ambachtelijk gekleid kleitablet in klatergoud met een tekst over Matthijs van Nieuwkerk, ontdekte hij dat de h ontbrak in de voornaam van de De Wereld Draait Door-presentator.

“Spellen is niet mijn sterkste punt,” was de montere reactie van Koevoets (Brabantse tongval, zwart Pearl Jam-shirt). “Ik heb heel lang nagedacht of ik een koppelteken zou zetten na Nieuw, maar ik vond het toch mooier zonder. Maar die h heb ik gewoon niet gezien.” Hij wilde de vergeten letter toevoegen met een dikke zwarte stift, maar Jeldau Kwikkel, programmamaker beeldende kunst van Paradiso, vroeg Koevoets een nieuwe versie te maken. Die werd gisteren met een koerier bij Paradiso afgeleverd, waarna het maatschappijkritische kunstwerk alsnog geïnstalleerd kon worden.

‘Beste Matthijs’ is onderdeel van een drieluik over The New Punk, ‘een beschouwing op de tegencultuur van deze tijd’. Het eerste deel, Love Troll Baby Blue, gemaakt door voormalig Rietveldstudente Reinilde Jonkhout was afgelopen zomer te zien. “Jordy heb ik gevraagd omdat zijn werk er zo lekker uitziet,” aldus Kwikkel. “En omdat hij altijd van die omstreden kunstwerken maakt.”

Dat laatste klopt. Drie jaar geleden verklaarde Koevoets Albert Verlinde dood met een rouwhoekje in metrostation Wibautstraat (het moest van het GVB al snel verwijderd worden omdat het ‘kwetsend voor een bepaald persoon’ was), dit voorjaar bood hij samen met zelfbenoemd ‘volkskunstenaar’ Ralph Posset de nieuwe directeur van het Mondriaan Fonds een ‘realistische kunstenaarslunch’ aan, bestaande uit bruine bonen, knakworst, afgeprijsde rode bietjes, ketchup en een pak liebfraumilch (de directeur kam niet opdagen). Op dit moment is ook een tekstwerk van Koevoet te zien in het Stedelijk Museum Breda: ‘Was ik maar een Belgische kunstenaar, dan hoefde ik me niet te schamen’.

Voor The Small Museum maakte Koevoets een subversief werk over de gekte en onzin in media en maatschappij, met Matthijs van Nieuwkerk als lijdend voorwerp. “Ik beschouw Van Nieuwkerk als dé autoriteit in medialand; wat hij zegt is waar; we lezen geen bijbel meer maar kijken naar De wereld Draait Door. Tijdens een van zijn gesprekjes zei hij op een gegeven moment, tussen neus en lippen door, dat de zanger van The Cure een ongelooflijk aansteller is. Dat vind ik zó fascinerend, dat hij dat in zo’n bijzinnetje voor een miljoenenpubliek zegt. Hij heeft het nog herhaald ook, om het kracht bij te zetten. Toen dacht ik: wie is hier nu de aansteller. Matthijs van Nieuwkerk is zelf een aansteller!”

Koevoets goot zijn werk in de vorm van een kleitablet zodat het een archeologische vondst lijkt. “Het is een trage tegenhanger tegenover de vluchtige doch machtige televisiewereld. Matthijs van Nieuwkerk praat heel snel en na een uurtje is het weer afgelopen, mijn tekst staat er voor eeuwig in gegrift.”

Met zijn werk over Albert Verlinde haalde Koevoets RTL Boulevard; ziet hij zichzelf ook al opdraven in DWDD? “Als Matthijs vragen heeft, wil ik ze wel beantwoorden. Ik wil best langskomen hoor, een keertje lijkt me wel leuk, maar ik ga niet zoals Nico Dijkshoorn iedere week aanschuiven.”

‘The New Punk #2: Beste Matthijs’: t/m 24 oktober in The Small Museum op de gevel van Paradiso, Weteringschans 6-8.