jpekker

Hoofdweg 143-147, 1057 CN Amsterdam. Vrijdag 15 februari, 11.39 uur.

‘Wordt er iemand begraven hier?!,’ vraagt een bijdehante Amsterdammer die voorbij komt fietsen. Regisseur Norbert ter Hall kan er wel om lachen: ‘Soms word je er knettergek van, maar als je de weg niet afzet, levert het meestal een fijne interactie op. Al die geluiden krijg je er gratis bij; die hoef je er niet meer onder te zetten in de montage. Het zorgt ervoor dat het echt klinkt, dat het echt oogt. Het is een beetje documentair.’

Op de hoek van de Hoofdweg en de Postjesweg in Amsterdam-West ligt de straat open. Drie arbeiders staan een beetje te lummelen in het gat, ze leunen op hun scheppen. Op het trottoir staat een kleine graafmachine.

Het gat is niet echt, althans, er wordt niet echt aan de leidingen gewerkt. Het is gegraven voor de opnames van het tweede seizoen A’dam – E.V.A. (Amsterdam en vele anderen). Eva (van de Wijdeven) is hoogzwanger. Woest komt ze naar buiten waggelen. ‘Ja hallo,’ roept ze – haar een hand op haar dikke buik, de andere in haar rug. ‘Hebben jullie het water afgesloten?’

‘Is er wat?,’ antwoordt een van de werkmannen rustig. ‘Dat kan niet. Het moet weer aan. Het water. Ik bedoel: ik kan elk moment bevallen en ik moet, moét water hebben. Voor het bevalbad.’

‘In hoeverre hecht je aan de accuratesse van de tekst?,’ vraagt first assistant Wouter Severijn. ‘Nu niet,’ antwoordt Ter Hall. ‘We draaien eerst een totaalshot, maar straks wel.’

In de tweede reeks van A’dam – E.V.A. (opnieuw geschreven door Robert Alberdingk Thijm) gaan Adam (opnieuw gespeeld door Teun Luijkx) en Eva een nieuwe fase in, legt Ter Hall uit tussen twee takes. ‘In de eerste reeks ontmoetten ze elkaar en moesten ze uitzoeken of ze met elkaar verder wilden. Aan het einde van de serie was Eva zwanger. En met een baby verandert er een heleboel. We kunnen nog wel even vooruit, ook met de bijverhalen die zich kriskras in de stad afspelen. Voordat we de hele stad hebben gezien, zijn we wel vijf seizoenen verder.’

Als een enorme wolk voor de zon is verdwenen en een vrachtwagen voorbij is gereden, kunnen de opnames verder. ‘Jullie moeten precies hetzelfde doen en zeggen als net, alleen zijn jullie nu niet in beeld,’ legt Severijn uit aan de werkmannen. ‘We doen het nog een paar keer, en telkens zetten we de camera ergens anders.’

Eva komt weer naar buiten. ‘Hallo hallo,’ roept ze, zoals in het script staat. ‘Het mag wel wat bozer,’ zegt Ter Hall als de take klaar is. ‘Je bent te aardig.’ De camera wordt weer een stukje verplaatst. Severijn wijst Ter Hall erop dat als hij op het fietspad blijft staan de kans groot is dat hij van zijn sokken gereden wordt.

‘Sorry, we zijn hier nog even bezig,’ zegt een van de werkmannen. ‘Dat moet dan een andere keer,’ riposteert Eva. ‘Straks laat de slijmprop los en dan kan het elk moment beginnen. Het duurt zeker een uur voordat het bad vol is en als de vliezen breken dan moet ik gewoon beginnen.’ Ter Hall lacht. ‘We hebben hem.’

A’dam – E.V.A. Scenario: Robert Alberdingk Thijm | Regie: Norbert ter Hall | Camera: Richard van Oosterhout | Montage: Wouter Jansen, Annelies van Woerden | Productie: NTR/VARA/VPRO | Uitvoerend producent: Han van der Werff en Ed Keij | Muziek: Jasper Boeke | Kleur, 8 x 50’ | Omroep: NTR/VARA/VPRO | Te zien: voorjaar 2014 op Nederland 2.

De rubriek Actie! verschijnt maandelijks in de Filmkrant. Suggesties? Stuur een mail. Foto’s Bob Bronshoff.