jpekker

Het boekomslag was beter

Films worden anders aan de man gebracht dan boeken, en toneel wordt weer anders verkocht dan films. Kijk maar. Linksboven de schitterende eerste boekcover van Arnon Grunbergs bestseller Tirza, nog voor het een bestseller werd, ontworpen door Studio Ron van Roon. Het is een vrije interpretatie van het boek, met een cello waarin een vrouwenlijf is verwerkt, die volkomen terecht op de Shortlist van ‘Het Mooiste Boekomslag 2006’ werd opgenomen. Daarnaast een tweede, een stuk minder originele cover van een latere druk, met zomaar een blond meisje dat Tirza moet voorstellen. Rechtsboven het beeld dat gebruikt werd voor de  geslaagde toneelbewerking van Het Nationale Toneel (Regie: Johan van Doesburg), met de hoofdrolspelers Sophie van Winden  (Tirza) en Kees Hulst (Jörgen Hofmeester, een rol die terecht werd bekroond met de Louis d’Or). Het is een mooie foto, daar niet van, maar de poster is ook wel een tikje saai.

Eronder de affiches voor de film van Rudolf van den Berg (die op het afgelopen Nederlands Film Festival werd bekroond met het Gouden Kalf voor beste regie; Tirza won ook het Kalf voor beste montage). De drie teaser-tekstposters (‘Je lievelingsdochter is gewoon een wipkip’) zijn fris en origineel. De echte poster (Ontwerp: Michael van Randeraat), met horizontale zwarte balken en meerdere stills omdat (anders dan bij de toneelvariant) de hoofdrolspelers niet samen op een goeie foto staan is dan weer zo afgekloven als maar kan. In Nederland werd hetzelfde stramien recent ook gebruikt voor het affiche van Wit licht, dat weer was afgekeken van het gelaagde Babel. Toch wel opmerkelijk: de filmposter heeft geen enkele band met het bestsellende boek, hij verwijst alleen maar naar andere films…