jpekker

Juryvoorzitter Steven Spielberg geeft Gouden Palm aan La vie d’Adèle: “We waren volledig betoverd”

De Franse Tunesiër Abdellatif Kechiche heeft zondagavond in Cannes de Gouden Palm gewonnen met La vie d’Adèle – Chapitre 1 & 2, over de ontluikende liefde tussen de jonge scholiere Adèle en de iets oudere Emma. Kechiche (La graine et le mulet, Black Venus) deelde het podium van Grand Théâtre Lumière met zijn formidabele hoofdrolspelers Adèle Exarchopoulos en Lea Seydoux, die door juryvoorzitter Steven Spielberg nadrukkelijk werden geprezen voor hun moedige bijdragen aan de zinderende, aangrijpende en intieme coming of age-film, die dit najaar in de Nederlandse bioscopen te zien zal zijn. “We waren volledig betoverd”, aldus Spielberg.

Het drie uur durende La vie d’Adèle is een vrije verfilming van de strip Le blue est une couleur chaude van Julie Maroh. De film bevat minutenlange, expliciete seksscènes en beelden die zijn geschoten tijdens grote demonstraties vóór het homohuwelijk. Op de dag van de bekroning vonden in Parijs demonstraties plaats tégen het inmiddels wettelijk toegestane mariage pour tous. Exarchopoulos: “La vie d’Adèle is universeel. Het is een liefdesverhaal. Het is tevens een ode aan tolerantie.”

La vie d’Adèle werd tevens bekroond door de Fipresci, de internationale filmcritici. La vie d’Adèle was de grote favoriet van de pers: de film stond afgetekend aan kop in de poll onder internationale filmcritici in Screen International (met een gemiddelde van 3,4 op een schaal van 0 tot 4; 1/10e hoger de Michael Haneke’s Amour vorig jaar) én die onder Franse critici: maar liefst 12 van de 15 door Le film Français bevraagde recensenten achtten Adèle Palm-waardig.

De tweede prijs van het festival, de Grote Prijs, ging naar Inside Llewyn Davis van Ethan en Joel Coen. Omdat de Coens alweer terug waren naar New York nam hoofdrolspeler Oscar Isaac de prijs in ontvangst. De formidabele Isaac was net als Michael Douglas getipt voor de Prijs voor Beste Acteur, die ging echter verrassend naar de 76-jarige Bruce Dern, hoofdrolspeler in Alexander Payne’s welgemutste Nebraska.

De Prijs voor de Beste Actrice – die, zo bepalen de juryreglementen, door de bekroning van La vie d’Adèle niet meer naar de grote favoriet Adèle Exarchopoulos kon gaan – was voor de Frans-Argentijnse Bérénice Bejo. In Le passé, de eerste Franstalige film van de Iraanse regisseur Asghar Farhadi, speelt zij speelt een gescheiden vrouw die een samengesteld gezin bij elkaar probeert te houden.

De Juryprijs, ofwel de ‘bronzen medaille’, ging naar Like Father, Like Son van de Japanner Hirokazu Kore-eda. De Prijs voor het Beste Scenario was voor de Chinees Jia Zhanke, voor zijn op ware gebeurtenissen gebaseerde A Touch of Sin. De Mexicaan Amat Escalante werd zeer verrassend verkozen tot Beste Regisseur, voor zijn snoeiharde drugsdrama Heli, een coproductie van het Amsterdamse Lemming Film. Hopelijk verandert de bekroning wat aan het merkwaardige feit dat Heli als een van de weinige competitiefilms nog niet is verzekerd van distributie in de Nederlandse bioscopen.

Alex van Warmerdams Borgman viel niet in de prijzen, hoewel jurylid Nicole Kidman naar verluidt stevig campagne heeft gevoerd voor de film. Borgman won eerder op de dag wel een troostprijsje van de International Cinephile Society, die onder de indruk was van de vele bijzondere kinderrollen en daarom een speciale categorie in het leven riep. De debuterende Elve Lijbaart werd met zes andere jeugdige acteurs geëerd als ‘The Kids of Cannes’.

Zaterdag was Hany Abu-Assads Omar al bekroond door de jury van Un Certain Regard, de tweede selectie van het festival van Cannes. De Nederlandse Palestijn kreeg de juryprijs uit handen van actrice Ludivine Sagnier. Wildbunch zal Omar na de zomer in de Nederlandse bioscopen uitbrengen.