jpekker

Gezien – Zwarte contouren tegen een (bloed)rode achtergrond

Autobiografia lui Nicolae Ceausescu (‘de autobiografie van Nicolae Ceausescu’) van de Roemeen Andrei Ujica is een bijna drie uur durende aaneenschakeling van bijzonder archiefmateriaal van staatsbezoeken van de Roemeense dictator, partijcongressen, bezoeken aan overvolle winkels en andere, steeds megalomanere manifestaties en bijeenkomsten.

De fraaie documentaire wordt door distributeur EYE aan de man gebracht met een opvallend grafisch affiche: het inktzwarte contour van de Roemeense dictator tegen een bloedrode achtergrond.

Hetzelfde stramien en dezelfde scherpe kleurstelling, vooral bekend van Russische propagandaposters, wordt vaker gebruikt. Frank Kampes, bijvoorbeeld, paste het toe op zijn met de Cinema.nl Afficheprijs bekroonde poster van Theo van Goghs 06/05. Het treffende silhouet van Pim Fortuyn stelde Kampes samen uit verschillende portretten van de vermoorde LPF-leidsman; van een van de nullen in de datum maakte hij al even treffend een schietschijf.

Het affiche van La mujer sin cabeza (‘de vrouw zonder hoofd’) van de Argentijnse filmmaakster Lucrecia Martel heeft iets meer detail; de poster van de ijzingwekkende documentaire El Sicario, Room 164 van de Italiaan Gianfranco Rosi, die in het najaar in de Nederlandse filmhuizen wordt uitgebracht door EYE, is net zo kaal als die van Ceausescu.

In de openingsbeelden van El Sicario doet een in het zwart geklede beer van een vent in een smoezelige hotelkamer een zwarte doek voor zijn hoofd, zodat hij onherkenbaar is. Vervolgens verhaalt hij over zijn leven als lijfwacht van een Mexicaanse drugsbaron – tot in de gruwelijkste details. Op de aftiteling staat vermeld dat de ‘sicario’ in 2007 is gevlucht uit de Mexicaanse moordhoofdstad Ciudad Juárez, en dat er sindsdien een bedrag van 250 duizend dollar op zijn hoofd staat. Dan kun je maar beter onherkenbaar blijven.