jpekker

Gezien – (zomer)festivals

De citymarketeers van I amsterdam hebben zelfs een speciale verzamelposter laten maken, zo groot is het festivalaanbod. Op die poster staat een pronkende pauw; in zijn staart zijn foto’s verwerkt van onder meer muzikanten, acteurs en actrices, publiek en een draaimolen. Eronder staan de namen vermeld van een aantal zomerse Amsterdamse festivals – van het Vondelparkfestival en Julidans tot de Uitmarkt en het Nederlands Theater Festival.

Maar er zijn er nóg veel meer, zomerse festivals en zomerfestivals. Op de posters van de meeste wordt middels veel groen en allerhande beesten nadrukkelijk een link gelegd met de buitenlucht en de natuur. Op de poster van het festival Amsterdam Duurzaam staat een blonde juffrouw met een bloterige jurk van blaadjes; op die van de Zomer in de Tolhuistuin een vrouw met een geel hemdje en een soort van boeket op de plek van haar hoofd. Wat er precies te doen is t/m 28 augustus, dat vertelt de poster dan weer niet.

Op het affiche van Appelsap lijkt het Oosterpark wel een tropisch regenwoud, A day at the park en Dance Valley lijken zich af te spelen in een sprookjesbos, en ook Dutch Valley communiceert middels een weiland en een koe weinig meer dan dat het oer-Hollands is.

Op de poster van het Over het IJ-festival staan ook een paar bomen, maar die vallen in het niet bij de markante kraan van de NDSM-werf, de thuishaven van het festival. De stalen middenconstructie is met Photoshop vervangen door een onmenselijk ogende wervelkolom. Ernaast staan in een pietepeuterig klein lettertype een aantal wetenswaardigheden over het festival: 61 theatermakers, 407 koptelefoons, 3 botters, 12 zeecontainers…

Dat zal allemaal wel, maar vanwaar die wervelkolom? Als belofte dat het een wervelend festival wordt? Of moet het beeld duidelijk maken dat Over het IJ een festival met ruggengraat is?