jpekker

Gezien – Teasers en character posters

Teaserposters zijn bedoeld om het publiek (ver) voor de première al bewust te maken van het moois dat op komst is. Het roodblauwe spidermanpak en de pay-off ‘Summer 2012’ maken in een oogopslag duidelijk dat The Amazing Spider-Man volgend jaar zomer de bioscopen in slingert; een van onderaf gefotografeerd, apocalyptisch beeld van instortende wolkenkrabbers, met een streepje lucht in de vorm van het batmanlogo kondigt The Dark Knight Rises aan.

Hoe minder erop staat, hoe mooier én prikkelender de teasers vaak zijn. Maar daarin schuilt ook een probleem: als er té weinig opstaat en de kijker geen idee heeft, schiet de distributeur zijn doel voorbij.

Ook Nederlandse (publieks)films, die met een oneindig veel kleiner budget worden gemaakt dan de meeste Hollywoodproducties, worden bij tijd en wijle aangekondigd met een teaser. Ontwerper Gijs Kuijper maakte voor All Stars 2: Old Stars, de lang verwachte opvolger van Jean van de Velde’s All Stars uit 1997, een exacte kopie van zijn eigen teaserposter voor Gooische vrouwen. Maar dan met groen gras in plaats van een rode loper, en noppen in plaats van hoge hakken.

Ook Maarten Treurniets De Heineken Ontvoering wordt nu al onder de aandacht van potentiële bezoekers gebracht. Niet met teasers, maar met vijf zogenaamde character posters, waarop de vier ontvoerders én het slachtoffer worden geïntroduceerd.

Die posters (vormgeving Brat Ljatifi, fotografie Carli Hermès) doen dan weer denken aan The Godfather Part II. Volgens de distributeur is het toeval; de doelstelling was om een kwalitatieve misdaadthrillerposter te maken…