jpekker

Gezien – Mediamatic

In de discussie over de kunstbezuinigingen wordt vaak de Joint Strike Fighter van stal gehaald: 200 miljoen korten op kunst, terwijl er miljarden worden uitgegeven aan oorlogstuig dat nog lang niet vliegt. Schande!

Jos Houweling zette onlangs in een gloedvol betoog kunst en asfalt tegenover elkaar: “7,3 miljard subsidie voor snelwegen, dat is 365 maal de bezuiniging op cultuur. Het asfalt is 365 maal belangrijker dan cultuur.”

Zo worden er meer aanschouwelijke maar oneigenlijke vergelijkingen gemaakt om de waanzin van Halbe Zijlstra’s plannen te illustreren. Mediamatic, het in Amsterdam gevestigde ontwerpbureau annex podium voor nieuwe media, kunst, cultuur en maatschappij, maakte dertien posters waarop de kunstbegroting wordt afgezet tegen zaken als de Rijksbegroting en de hypotheekrenteaftrek, de HSL en de Noord/Zuidlijn, de JSF en de EU, en de feestdagen, vakanties en ‘vreten, zuipen & roken’.

Dit alles is treffend verbeeld in heldere, felgekleurde pictogrammen. Het aandeel kunst is zwart: het staartje van het spaarvarken, een van de twaalf sterren in het logo van de Europese Unie.

Dat de verhoudingen niet helemaal kloppen doet er niet toe; de infographicposters zijn zo populair dat de hele voorraad op is. Maar niet getreurd, Mediamatic biedt op zijn website nu pdf’s aan, die op posterformaat uitgeprint kunnen worden.

Niet íedereen is enthousiast. “Wat een sneue stompzinnige plaatjes”, schrijft ene Johannes op de site. “Wat ik eruit concludeer: als de kunstsector nou gewoon ophoudt met vreten, roken en zuipen en belooft om geen AOW te ontvangen, kan ze met het bespaarde geld zichzelf bedruipen.”