jpekker

Gezien – Manuscripta

‘Ontmoet je favoriete schrijvers’, ‘Beleef het verhaal achter de nieuwste boeken’, ‘Laat je meeslepen. Laat je verleiden. Laat je verrassen’. Het kan allemaal op het driedaagse boekenfestival Manuscripta op 3, 4 en 5 september in de Westergasfabriek: ‘drie dagen auteurs, optredens, muziek, films, eten & drinken’.

De eerste vier jaar van zijn bestaan werd Manuscripta aan de man gebracht met posters van de vermaarde, veelvuldig bekroonde ontwerpster Irma Boom. Die posters communiceerden weinig meer dan dat de Manuscripta er (weer) was; wat er zoal te doen was, of wat de Manuscripta überhaupt inhoudt, dat vertelden de posters niet.

Deze editie is dat anders. Met dank aan Moker Ontwerp, het bureau dat vorig jaar de poster van Boom al ‘vertaalde’ naar al het andere promotiemateriaal – van het programmaboekje en de bordjes op het festivalterrein tot de website en de consumptiebonnen.

De Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek meende deze editie de omgekeerde route te moeten bewandelen: vanuit de verschillende toepassingen werd de poster geconcipieerd. Met behoud van het uit ontelbare lettertjes opgebouwde woordbeeld en het kleurenpalet van Irma Boom, dat wel.

Wat in het oog springt is de enorme zwarte button waarmee geïnteresseerde lezers worden opgeroepen de opening van het boekenseizoen te komen bezoeken. Wat tevens opvalt zijn de namen van de auteurs. Kluun, Dimitri Verhulst, Youp van ’t Hek, Arie Boomsma, Geronimo Stilton en Mies Bouwman. Het is een bonte, zeg maar gerust eclectische verzameling, ja wat eigenlijk? In de woorden van Gijs Schunselaar, adjunct-directeur van CPNB: “Een mooie mix van namen, die een groot publiek op de been kunnen brengen”.