jpekker

Gezien – De donkere dagen voor kerst

De meest besproken poster van het bijna afgelopen jaar was die van Sint. Met dank aan regisseur Johan Nijenhuis, die er met een kettingbrief voor zorgde dat er ruim 3000 klachten binnenkwamen bij de Reclame Code Commissie. De publiciteit had een gunstig (bij-)effect: de eerste week kwamen al meer dan 100 duizend mensen kijken.

Na de aftocht van Sinterklaas liepen de bezoekersaantallen snel terug. Dus verzon Dick Maas een list: sinds vorige week hangt er in de abri’s een poster (de teaserposter waarop de vlijmscherpe staf dienst doet als kerstkaarsenstandaard), waarop Sint als ‘de kerstfilm van het jaar’ wordt geafficheerd. Veel lijkt het niet te helpen; Sint is passé.

Zoals dat gaat met veelbesproken posters vond het origineel van Sint al snel navolging: de Coffee Company maakte een vrije variatie om ‘gingerbread latte’ aan de man te brengen. Met een speculaaspop in plaats van de horrorsint. “De Reclame Code Commissie gaat overuren draaien”, twitterde Dick Maas. “Met een lekker kopje koffie erbij…”

Dat zal wel los lopen. Wel benieuwd wat er gebeurt als de Finse zwarte komedie Rare Exports de Nederlandse bioscopen haalt. Daarin, laat ook de poster zien, moet de Kerstman eraan geloven: “He knows if you’ve been naughty. He knows if you’ve been nice. And he doesn’t give a sh*t.”

Hoewel, de Kerstman is hier natuurlijk een veel minder heilig instituut dan de Sint. De olijke dikkerd brengt Coca Cola aan de man, kerstmarkten, en gezellige radiostations, die dagenlang de beste kersthits draaien. Meisjes met een kerstmuts promoten hippe feesten; met kerstballen en pieken wordt lingerie aan de man (m/v) gebracht. En niemand die er aanstoot aan neemt.