jpekker

Gezien – Tijgers en welpjes

Op het allereerste exemplaar na bevinden alle 39 tijgeraffiches van het International Film Festival Rotterdam (voorheen Film International) zich in de collectie van Gemeentearchief Rotterdam. Om iets te doen aan die omissie organiseert het gemeentearchief op 2 februari in de Doelen de manifestatie “Tussen Kunst en Kino”. Verzameltijgers en tijgerverzamelaars worden opgeroepen hun exemplaar te komen schenken.

Probleem: op het allereerste festivalaffiche (uit 1972) staat helemaal geen tijger.

De daaropvolgende jaren heeft er wel altijd een tijger op de IFFR-posters gestaan. Of in ieder geval een deel van een tijger. Eerst een stoere Bengaalse tijger – een bedreigde diersoort, om te onderstrepen dat er op het festival vooral bedreigde films werden vertoond (ontwerp Evert Maliangkay).

In 1977 onderging de tijger zijn eerste make-over door graficus Gust Romijn. Van 1987 tot 1994 werd het gezicht van het festival bepaald door het legendarische vormgevercollectief Hard Werken. Zij gebruikten een krachtige tijgerkop, die overigens vaak voor een leeuw werd aangezien.

Vanaf 1995 werd de identiteit van het IFFR bepaald door een heldere, speelse tijger van Max Kisman, gekopieerd uit een Indiase miniatuur uit 1740. De afgelopen jaren afficheert het IFFR zich met een welp, ontworpen door het Rotterdamse grafisch ontwerpcollectief 75B. Met zijn kogelronde kopje en zachte, ronde oortjes doet het beestje vooral denken aan Dick Bruna’s Nijntje.

De 40e editie, die vanavond begint, staat er XL over het welpje. Dat staat voor 40 in Romeinse cijfers en kan bovendien worden gelezen als “extra locaties”: het festival is op meer plekken dan ooit.

Dat is dan wel weer leuk gevonden.

Alle 39 tijgeraffiches uit de collectie zijn tijdens het IFFR te zien in de hal van Gemeentearchief Rotterdam.

(Deze rubriek verschijnt iedere woensdag in PS Kunst in Het Parool)