jpekker

Galerietips voor de krokusvakantie

Rabih-Mroué-The-Pixelated-Revolution2

The Pixaleted Revolution van Rabih Mroué. T/m 8 juni in Museum Tot Zover, Kruislaan 124.
De Libanese kunstenaar Rabih Mroué zocht op internet een aantal confronterende, met mobieltjes gemaakte foto’s en filmpjes bij elkaar van burgers uit Syrië die de dood letterlijk in de ogen kijken. Deze ‘double shootings’, veelal weinig meer dan een waas van pixels, vertellen schrijnende, verhalen, die je anders doen kijken naar de dagelijkse berichtenstroom uit Homs, de rest van Syrië en andere conflictgebieden.

Schermafbeelding 2014-02-14 om 17.38.54

Holy Ghosts van Anne Forest. T/m 22 maart in Galerie Bart, Elandsgracht 16.
De schilderwerken van Anne Forest zijn even onorthodox als (Russisch-)orthodox: het zijn magische iconen, geschilderd op tapijt en andere materialen, veelal met een kwinkslag en/of een donker randje.

lynne-leegte

The Library van Lynne Leegte. T/m 14 maart in Artis Bibliotheek, Plantage Middenlaan 45.
The Library is een breekbare installatie van dertig stenen boeken, op ware grootte gebeeldhouwd uit albast. Ze liggen op tafel of staan op de plank tussen de prachtige collectie natuurhistorische werken in de Artis Bibliotheek, een gebouw uit 1868 van architect G.B. Salm.

lotusdome

Lotus Dome van Daan Roosegaarde. T/m 5 mei in het Rijksmuseum, Museumstraat 1.
Daan Roosegaarde’s Lotus Dome is een hightech kunstwerk gemaakt van honderden ultra-lichte aluminiumblaadjes. Wanneer het gevaarte de warmte van een bezoeker voelt, komt de Dome tot leven. Honderden aluminium bloemen openen hun blaadjes, een diep basgeluid vult de ruimte en het licht reflecteert de lotusbloemen op de muren van de 18e–eeuwse stijlkamer. (zachtjes) aanraken verplicht! Ook leuk voor kinderen!

venus_1

Reflexionen über die Geburt der Venus van Ulrike Rosenbach. T/m 15 juni in het Andaz Hotel, Prinsengracht 587.
Ter gelegenheid van Pinned-Up, de grote Marcel Wanders-expositie in het Stedelijk, zijn 40 videowerken uit de enorme collectie van het museum te zien in Wanders’ Andaz Hotel. De meeste werken – veel performances uit de beginjaren van de videokunst, van makers als – hangen in de rondgangen bij de hotelkamers, en zijn dus alleen te bewonderen door hotelgasten. Maar de protserige lobby is wél vrij toegankelijk, en daar is op enorme schermen Reflexionen über die Geburt der Venus (1978) van de Duitse videokunstenaar Ulrike Rosenbach te zien. Aan de locatie zijn nadelen verbonden: het licht is niet bijster goed en het lobby-rumoer overstemt de subtiele soundtrack met Bob Dylans Sad Eyed Lady of the Lowlands.

uit de serie The Dwarf Empire 2 klein

Dwarf Empire van Sanne De Wilde. T/m 14 maart in De Brakke Grond, Nes 1.
Voor haar afstudeerproject aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent toog de Vlaamse fotografe Sanne de Wilde naar het ‘Koninkrijk van de Kleine Mensen’, een pretpark in het zuidwesten van China, waar een stuk of 70 werknemers met dwerggroei ludieke acts opvoeren voor een overwegend Chinees publiek. Op een gegeven moment werd zij zelf ook een attractie. Op sommige foto’s heeft het wel wat van Sneeuwwitje en de zeven dwergen, maar van een ‘mensenzoo’ is geen sprake.

Nollen

Door jouw ogen kijken van Arno Nollen. T/m 8 maart bij Gerhard Hofland, Bilderdijkstraat 165C
Arno Nollen maakte een prachtige serie intieme, bewonderende foto’s van kunstenares Marijke Verkaart. Ze zijn bij Gerhard Hofland gecombineerd met een performance/video van Verkaart en ander, ouder werk van Nollen.

Jan-Rosseel-FTGRF-Zkt-10

Buiten de stad
In het verbouwde Witte de With in Rotterdam is de expositie met de prozaïsche naam The Crime Was Almost Perfect zeer de moeite waard. Hetzelfde geldt voor Belgische Herfst, waarvoor de Belgische fotograaf Jan Rosseel zich liet inspireren door de gruweldaden van de Bende van Nijvel, waarbij zijn vader omkwam toen Rosseel zes was. Van een geheel andere orde, maar ook heel mooi: het Noordbrabants Museum toont dertig fotowerken van Ruud van Empel, waaronder vier fonkelnieuwe.