jpekker

Galerie – Beeldende Kunst in Amsterdam – Top-5 2012

1. Marlene Dumas, A Happy End Dulls the Viewer (Galerie Paul Andriesse)
Eind oktober ontving Marlene Dumas de Johannes Vermeer Prijs 2012 voor haar indrukwekkende oeuvre. Ter gelegenheid van de bekroning richtte haar vaste galerie Paul Andriesse een expositie in met betoverend mooie tekeningen, schetsen, etsen, aquarellen en schilderijen (de meeste afkomstig uit particuliere collecties, dus niet te koop). Een uitkomst voor wie niet kon wachten op de overzichtstentoonstelling die in het najaar van 2014 gepland staat in het Stedelijk Museum. En ook nog gratis en voor niets.

2. Drie films van Nicolas Provost (Muziekgebouw aan ’t IJ)
Als opmaat naar de bioscooprelease van The Invader vertoonde het Muziekgebouw aan ’t IJ in samenwerking met het helaas verdwenen NIMk drie kortfilms van de Vlaamse videokunstenaar Nicolas Provost: het met een Tiger Award bekroonde Stardust, het minstens zo intrigerende en suggestieve Plot Point en het hypnotiserende Storyteller. The Invader was overigens ook zeer de moeite waard, alleen al vanwege de geniale, aan de Italiaanse meester Michelangelo Antonioni én Gustave Courbets vermaarde schilderij L’origine du monde refererende openingsscène.


3. Erik van Lieshout, Janus (Annet Gelink Gallery)
Film annex installatie annex egodocument over kunst en het echte leven; Rembrandt en De Stijl; subsidies en bezuinigingen; leven, een bacterie in het Rotterdamse Maasstad Ziekenhuis en dood.

4. Charles Avery, New Works from The Islanders Project (Concerning The Qoro-Qoros, The Jadindagadendar and The Eternal Diale) (Grimm Gallery)
De wonderlijke wereld van de Schotse kunstenaar Charles Avery tot leven gebracht in de twee vestigingen van Grimm Gallery. Middels uiterst gedetailleerde schetstekeningen, installaties, affiches, filmpjes, sculpturen en objecten. Schijn en realiteit, mythes en feiten gaan naadloos in elkaar over.

5. Wat tot slot ook niet onvermeld mag blijven, is de lang verwachte heropening van het Stedelijk Museum, de geweldige nieuwe ‘photo fair with a flair’ Unseen op het Westergasfabriekterrein en de opening van Eye, het nieuwe filmmuseum aan het IJ. Alles wat tot nu toe in de gigantische tentoonstellingsruimte (1.200 vierkante meter!) te zien is geweest, was een bezoek meer dan waard – van Found footage: Cinema exposed tot Oskar Fischingers experimenten in cinematografische abstracties.