jpekker

Galerie – Beeldende kunst in Amsterdam

Dave de Leeuw – Sweet Mother Again. T/m 31/12 bij Van Krimpen, Hazenstraat 20.

Een paar van zijn graffitiportretten waren dit najaar al tijdens de openingsexpositie van Wim van Krimpens nieuwe galerie te zien, nu heeft Dave de Leeuw (Heerlen 1981) er een solo-expositie.

Op een van de grootste doeken ligt een man met wijd opengesperde ogen op zijn rug in een ondergelopen landschap; er zijn nog net wat daken zichtbaar, op de voorgrond staat een opvallend rood reclamebord voor Coke (als in cola). Boven de man zwemzweeft een enorme walvis; op hem balanceert een kriegelig kereltje met een polsstok. Obstakel verplaatst, luidt de titel van het raadselachtige ‘mixed media’ werk (naast verf ook pen en stift), dat associaties oproept met Gulliver’s Travels, fierljeppen en de Watersnoodramp. Wat eenduidiger, maar minstens zo mooi is het portret van een vrouw die voorovergebogen op een driewielertje zit, afgesloten van de wereld, met haar paarse, lange haren voor haar ogen. De schilderijen van mogen links en rechts worden weggezet als hip en quasi-rauw, ze hebben een enorme zeggingskracht. Feit en fictie, echt en onecht, schoonheid en lelijkheid; alles is met elkaar verbonden.

Ook leuk: De Leeuws even eenvoudige als inventieve video-installatie: op een lichtbak uit zijn atelier in de voormalige Sfinx-fabriek in Maastricht worden beelden en licht geprojecteerd waardoor de langwerpige homp roest als bij toverslag in een vrolijke, rijdende metro verandert.

Tania Theodorou en Adam Etmanski – Once Removed. T/m 23/12 bij Seelevel Gallery, Tweede Kostverlorenkade 69.

De duo-expositie Once Removed wordt aangekondigd als een ‘visueel gesprek tussen Tania Theodorou, Adam Etmanski en hun publiek over de benadering van de betekenis van fotografie en objecten en de presentatie ervan’. Het is wat wollig, maar dekt de lading. De Griekse Tania Theodorou scheurt, combineert en bewerkt alledaagse, kitscherige familiekiekjes en oude (licht-)pornografische beelden met stift, waardoor de betekenis radicaal verandert. De Poolse kunstenaar Adam Etmanski verwerkt oude, spannende, op internet gegrasduinde zwart-wit afbeeldingen (veel geweld en oorlog, van de Duitse houwitser Dikke Bertha tot een zaal vol zwaarbewapende meisjes in turn-outfit) in mini-installaties. Aan de muur moet je de ‘self-made special edititions’ niet hangen; dan zijn de bijzondere achterzijdes niet meer zichtbaar: stillevens waarin piepkleine witte poppetjes de hoofdrol spelen.

Etmanski heeft zijn foto’s tevens verzameld in een fraai, zelfgemaakt en op het kopieerapparaat vermenigvuldigd boek dat in de Seelevel Gallery te koop is.